Ben jij nog onbekend met een contentmarketingstrategie of is de huidige contentmarketingstrategie van jouw bedrijf een rommeltje? Wacht niet langer en start direct met het opzetten van een strategie die de basis vormt voor alles wat jouw bedrijf doet op het gebied van marketing- en communicatie activiteiten. Doorloop de stappen van ons stappenplan en jij zult jarenlang profijt hebben van een dichtgetimmerde contentmarketingstrategie.

Stap 1: Identificeer de doelgroep

Laten we beginnen met stap 1 van een contentmarketingstrategie: het identificeren van de doelgroep. Alles wat je schrijft vanuit jouw bedrijf is gericht op deze doelgroep en daarom moet het duidelijk zijn hoe je de doelgroep kunt motiveren en activeren. Hoe kun je zo effectief mogelijk erachter komen wie jouw doelgroep is? Met persona’s.

Welk probleem los jij op voor jouw persona(‘s)?

Een persona

Een persona is een fictieve persoonlijkheid met de eigenschappen van je doelgroep. Als bedrijf richt je je waarschijnlijk op verschillende soorten persona’s. Je kunt bijvoorbeeld een hoofdpersona hebben en nog twee extra persona’s die de subdoelgroepen voorstellen. Dit zijn de doelgroepen waar een lagere focus op ligt of waar slechts een klein deel van de handel op gericht is. Elke persona heeft andere eigenschappen. Denk aan een andere leeftijd, maar ook andere demografische eigenschappen, hobbies of dromen.

Neem je UVP als uitgangspunt

Hoe bouw je een persona? Voordat we deze vraag beantwoorden vraag je jezelf eerst het volgende af: wat is de waarde van jouw product of dienst en wat zijn de voordelen ervan voor jouw doelgroep? Dit wordt ook wel de UVP genoemd: de Unique Value Proposition. Deze propositie is voor veel organisaties lastig op te stellen, maar wel enorm belangrijk.

Een persona creëren

De persona’s van jouw bedrijf vormen de basis van alle uitingen. Probeer daarom om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken en zoveel mogelijk kenmerken te geven. Start met het geven van een geslacht en naam. Wat is zijn of haar leeftijd en wat voor werk doet hij of zij? Misschien zit jouw persona nog op school of is al gepensioneerd: al deze kenmerken leiden tot de persona van jouw bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om in kaart te brengen wat de persona wil bereiken, maar ook welke uitdagingen en angsten er bijvoorbeeld zijn.

Tenslotte ga je na waarom juist deze fictieve personage jouw product nodig heeft. Welk probleem los jij voor jouw persona op? En niet te vergeten: op welke manier bereik je jouw persona het best? Is dat via het wekelijkse buurtkrantje of juist via SnapChat?

Stap 2: Bereik de doelgroep

Zijn jouw persona’s gecreëerd? Dan weet je nu waarschijnlijk ook hoe je hen het beste bereikt. Op het begin kan dit een kwestie van testen zijn. Misschien weet je niet of jouw doelgroep zich vooral op Facebook of juist op Instagram bevindt. Je kunt dit onderzoeken middels een enquête die je rondstuurt naar de huidige klantenbase of bijvoorbeeld A/B-testen met verschillende campagnes. Tools als Google Analytics of Google Search Console helpen ook om een beter inzicht te krijgen in waar jouw websitebezoekers vandaan komen.

Heb je hulp nodig bij het bereiken van jouw doelgroep? Wij denken met je mee! Of ben je vastgelopen bij het creëren van persona’s? Stuur ons een e-mail.

Stap 3: Vul de customer journey in

Een customer journey is de ‘reis’ die jouw klant aflegt. Deze reis begint al vanaf het moment dat je de klant voor de allereerste keer bereikt. Het einde van de customer journey is per bedrijf verschillend. Voor sommige bedrijven eindigt deze als jouw klant op de uitschrijflink in de e-mail klikt, voor andere als iemand de winkel uitloopt.

De fases

De customer journey is over het algemeen opgedeeld in 5 fases. Dit kan echter per bedrijf verschillen.

Fase 1: de oriëntatiefase

De oriëntatiefase ontstaat vanuit een probleem dat iemand heeft. Als je een probleem hebt, ga je op zoek naar een oplossing. Op het moment dat jouw potentiële klant op zoek gaat naar deze oplossing, moet jij als bedrijf in beeld komen. Dit is de fase waarin er verschillende aanbieders van ‘de oplossing’ met elkaar worden vergeleken. Hierbij is naamsbekendheid belangrijk. Je wilt natuurlijk wel in het rijtje, en het liefst als éérste, in het hoofd van die persoon naar boven komen. Laat in deze fase zien dat jij alles af weet van het probleem van de persoon en precies weet welke oplossing er is.

Fase 2: de afwegingsfase

Zo, jij komt voor in het rijtje van mogelijke bedrijven die een oplossing bieden. Dan is het nu aan jou om ervoor te zorgen dat je er met jouw USP’s, een duidelijke website en/of activerende teksten bovenuit steekt. Een ander belangrijk punt is, en je herkent jezelf er wellicht in: je zit in de afwegingsfase en wilt graag weten hoe andere mensen het product ervaren voordat je overgaat tot de aankoop. Waar ga je dan naar op zoek? Precies, reviews! Zorg als bedrijf voor (positieve) reviews op de website.

Fase 3: de aankoopfase

In de aankoopfase wordt de aankoop door de klant gedaan. Niets mag hierbij in de weg staan. Als we uit gaan van een website waar je kleding koopt, moet het bestelproces zonder enige moeite doorlopen worden en kunnen meerdere betalingsmogelijkheden ook sneller leiden tot het afronden van de aankoop.

Fase 4: de gebruiksfase

Het product of de dienst is gekocht. Weet jouw klant wel precies hoe het werkt? In deze fase bied je extra service, zoals het verstrekken van een e-mail met nog meer uitleg of een handige video.

Fase 5: de evaluatiefase

Fase 5 en tevens de laatste fase is erg belangrijk. Tijdens deze fase wordt de aankoop geëvalueerd en probeer je als bedrijf van deze klant een loyale klant te maken. Een loyale klant doet sneller een herhaalaankoop en vertelt op verjaardagen waar dat leuke cadeau vandaan komt of hoe geweldig de klantenservice bij dat ene bedrijf is. Stuur een e-mail en vraag om een review waarbij je een kortingscode weggeeft of verzin een leuke actie op social media.

De content

Bij elke fase communiceer je op een andere manier en gebruik je verschillende content. In fase 1 adverteer je bijvoorbeeld via diverse social mediakanalen, terwijl je in fase 5 een e-mail stuurt. Breng in kaart wanneer jouw doelgroep welk medium gebruikt en welke content er op dat moment nodig is. Ga ook na wat het doel is van deze content. In de eerste fases probeer je te inspireren, verderop in de customer journey probeer je te overtuigen. Als de klant het product eenmaal heeft gekocht ga je over tot expansie: de klant stimuleren om die bijbehorende dop te kopen of van basic naar pro te upgraden. Door doelen op te stellen voor de content kun je de effectiviteit hiervan meten en optimaliseren.

Stap 4: Stel een contentkalender op

In stap 3 vertelden we dat het belangrijk is om in kaart te brengen wanneer jouw doelgroep welk medium gebruikt en welke content er op dat moment nodig is. Al deze essentiële informatie verwerk je in een contentkalender. Het opstellen van een contentkalender kan een lastige en tijdrovende klus zijn, maar geeft je de handvaten voor een georganiseerde planning binnen jouw contentmarketingstrategie waarmee je consistent de doelgroep kunt bereiken.

De contentkalender

Welke informatie moet er precies in de contentkalender staan? Op internet staan veel templates die je kunt gebruiken als skelet voor jouw contentkalender. Je kunt er ook zelf een maken. Zorg dat de volgende kolommen erin staan:

– Wat is de status van de content? (beëindigd/mee bezig/toekomst)
– Wat is de deadline?
– Wat voor soort content is het? (is het een krantenartikel of een blog, komt het in een e-mail of op social media?)
– Voor wie (welke persona) is de content?
– Op welke fase van de customer journey is de content gericht?
– Wat is de doelstelling van de content?
– Wat is de titel?
– Wie schrijft de content?

 

Invulling geven

Nu de kolommen duidelijk zijn, is het tijd voor de invulling. Contentmarketing is niet iets dat je wel even doet, het is een doorlopend proces waarbij alles goed op elkaar moet aansluiten. Je gaat niet twee grote campagnes tegelijkertijd draaien en vervolgens een half jaar langs niets van je laten horen.

Verspreid alle uitingen over het jaar en ga na welke evenementen en inhakers relevant zijn voor jouw bedrijf. Hierbij kan een inhaakkalender erg handig zijn. Hierin staan alle inhakers van het komende jaar en kun jij zelf beslissen waarop je wel en niet inhaakt. Wij hebben een inhaakkalender gemaakt met ruim 300 inhakers. Download de inhaakkalender van Offbeat Marketing gratis via deze link.

Ga na wat er in het verleden al gedaan is en leer hiervan. Hebben jullie vorig jaar een campagne gedraaid op een bepaald evenement en liep dit niet goed? Bedenk dan of je er dit jaar net zoveel tijd in wilt steken of de focus legt op een nieuwe campagne.

Stap 5: Zorg voor visuele consistentie

Je doelgroep moet jou makkelijk herkennen. Dit gaat veel lastiger als elke communicatie uiting er compleet anders uitziet. Door te zorgen voor visuele consistentie, zorg je voor herkenbaarheid. Het ontwikkelen van een stijl en tone of voice zijn essentieel voor elk merk. Hiermee laat je zien hoe jij je als bedrijf onderscheidt van de rest en straal je meer vertrouwen uit naar de doelgroep.

Een goede huisstijl

Hoe bereik je visuele consistentie? Met een goede huisstijl. Veel bedrijven zullen al een huisstijl hebben, maar als je je eigen bedrijf opstart, is deze stap van essentieel belang. De eerste indruk is ontzettend belangrijk en je krijgt geen tweede kans meer. Heb je moeite met het creëren van een huisstijl? Wij werken samen met denkFrank, gespecialiseerd in merk-strategie, merk-design en merk-activatie. Bekijk hier wat hij doet en hoe hij jou kan helpen.

 

Stap 6: Schrijf doelgericht en blijf scherp

Het schrijven van goede content is in de afgelopen jaren booming geworden. Waar een contentstrategie vroeger als ondergeschoven kindje werd gezien, kan het nu leiden tot hét succes van een bedrijf. Dus luidt de vraag: hoe schrijf je succesvolle teksten? Wij geven je wat tips.

7 tips voor succesvol schrijven

1. Less is more. Probeer zo min mogelijk onnodige woorden te gebruiken om iets uit te leggen.
2. Vermijd de lijdende vorm.
3. Schrijf volgens de omgekeerde piramide. Start met de belangrijkste informatie en eindig met de minst belangrijke informatie.
4. Niet alleen visuele consistentie is belangrijk, tekstuele consistentie ook. Blijf consistent in het schrijven van teksten en verlies herkenning van jouw merk niet uit het oog.
5. Schrijf je teksten voor het internet? Start met een zoekwoordonderzoek zodat je met jouw teksten punten scoort in de zoekmachines en woorden gebruikt waarop wordt gezocht.
6. Start met een titel die de belangstelling wekt van de lezer en zorg voor duidelijke koppen.
7. Fouten maken is menselijk, maar 20 spelfouten in een blog leiden af van de boodschap die je over wilt brengen. Ben je niet zeker van een tekst? Vraag of iemand er naar wil kijken.

Conclusie

Heb je alle stappen doorlopen? Dan ligt er nu een dichtgetimmerde contentmarketingstrategie voor je klaar. Zoals we in stap 4 vermeld hebben, is consistentie enorm belangrijk. Houd je aan de planning van jouw contentkalender en bewaak de huisstijl. Heb je nog vragen? Stuur ons dan een e-mail via onderstaand formulier en wij helpen je graag!

Stuur ons een bericht