Adverteren op Spotify? Dat doe je met Spotify Ads! Spotify heeft een platform ontwikkeld voor adverteerders en na verschillende testfases is het nu uitgerold in Nederland: Spotify Ad Studio. Een platform waar je absoluut meer over moet weten. Spotify is namelijk hét grootste audio-streamingplatform in Nederland. Tijd om als adverteerder gebruik te maken van deze kans!

In deze blog ontdek je meer over Spotify gebruikers in Nederland, Ad Studio en geven we je een duidelijk stappenplan van het (eenvoudige!) platform zodat jij direct van start kunt gaan met het inrichten van jouw campagnes.

 

Spotify in Nederland

Spotify is in de laatste jaren uitgegroeid van muziekplatform naar een allround audio plek. Niet alleen muziek, maar ook podcasts zijn hot & happening bij Gen Z en Millenials. Maar liefst 41% van alle Nederlanders heeft de Spotify app op hun telefoon geïnstalleerd en Spotify ligt daarmee ver voor op concurrenten zoals Apple Music en YouTube Music.

Het platform heeft wereldwijd rond de 365 miljoen actieve gebruikers, waarvan 210 miljoen geen abonnement hebben. Een groot gedeelte dus. Maar waarom is het relevant wie er wel en geen abonnement hebben?

 

Betalende vs. niet-betalende gebruikers

De advertenties op Spotify worden vertoond tussen liedjes, podcasts of andere audio-fragmenten. Maar niet iedereen krijgt de ads te zien.

Hoe zit dat?

Spotify deelt haar gebruikers op in twee groepen: betalende klanten en niet-betalende klanten. Gebruikers die betalen voor het platform, krijgen geen advertenties. Niet-betalende klanten krijgen wel ads te horen. Zoals je zojuist las is dit nog steeds het merendeel van de gebruikers.

 

spotify-ads-voorbeeld

Audio advertenties weggegooid geld?

De radio is voor de jongere generatie verleden tijd en heeft plaats gemaakt voor audio platforms en smart speakers.

En dat is goed nieuws.

Audio advertenties hebben namelijk niet de beste reputatie. Dit heeft alles te maken met de radio. Radio advertenties zijn meestal duur, tijdsintensief én conversies vallen vaak laag uit en zijn moeilijk meetbaar.

Spotify Ad Studio maakt daar korte metten mee.

Want binnen 24 uur heb je een ad up en running, met duidelijke inzichten in resultaten. Het enige wat je nodig hebt is een minimum budget van €250,-.

 

Hoe werkt adverteren op Spotify?

Adverteren op Spotify is eenvoudig en overzichtelijk. Net zoals bij Google, Facebook en Microsoft Ads worden advertenties getoond gebaseerd op een veilingprincipe. De ads duren tussen de 15 en 30 seconden en je hebt de keuze uit twee soort advertenties:

      • Audio
      • Video

Huh, video op een audio platform? Ja! Video’s worden getoond aan actieve gebruikers die op dat moment naar hun scherm op Spotify kijken. Bijvoorbeeld omdat ze van playlist wisselen.

adverteren-op-spotify-ads

Targeting

Je wilt natuurlijk dat je ads aan de juiste doelgroep worden getoond. Dit snapt Spotify en ze leveren daarin goed werk. Je hebt de keuze uit verschillende targeting opties, waaronder de meer traditionele opties zoals:

      • Locatie
      • Leeftijd
      • Geslacht

Naast deze opties kun je nog specifieker targeten op één van de volgende aspecten:

      • Interesses
        Target gebruikers op hun interesses, gebaseerd op recente podcasts en playlist die ze hebben beluisterd.
    •  
      • Realtime context
        Laat jouw advertentie zien op een specifiek moment, gebaseerd op de playlist die de gebruiker op dat moment luistert.
      • Genres
        Target gebruikers op basis van het genre van het liedje dat ze voor jouw advertentie hebben gehoord.
      • Fan base
        Wil je een artiest of festival promoten? Bij de optie fan base kun je verschillende artiesten en bands toevoegen. Luisteraars van deze bands worden getarget.

Tip: Je hebt ook de keuze om geen specifieke targeting toe te passen. Wij raden aan om deze functie alleen te kiezen wanneer je écht geen specifieke doelgroep hebt.

 

Gratis services

Beschik je niet over de typische radio/tv stem die je graag wilt voor je advertentie? Geen zorgen, je bent niet de enige. Daarom biedt Spotify gratis (!) services, waaronder een voice over.

Spotify gaat voor je aan de slag met je transcript en binnen 24 uur heb jij een toffe en professionele ad. Je ziet de ad in het dashboard van de Ad Studio en je kunt hem nog iets aanpassen zodat hij helemaal naar wens is. Hoe het werkt? Bekijk het stappenplan!

 

Adverteren op Spotify Ads: Het stappenplan

 

Stap 1: Maak een account

Een Spotify Advertising account aanmaken is zo gedaan, dit doe je op ads.spotify.com.

 

Stap 2: Stel de campagne in

Je gaat direct aan de slag met het aanmaken van een campagne. Geef de campagne een naam, kies waar je je advertenties wilt laten horen (muziek of podcasts).

spotify-adverteren-stap-1

Stap 2.1: Audio of video?

Kies of je een audiofragment als advertentiemateriaal wilt gebruiken, of je hiervoor liever een video gebruikt.

spotify-advertising-stappenplan

 

Stap 2.2: Kies het platform

Wil je je specifiek richten op bijvoorbeeld desktop, iOS of Android? Dan kies je hier het juiste platform.

spotify-advertising-2

Stap 2.3: Stel de looptijd en het budget in

Stel de data in waarop je je campagne wilt draaien en kies een bijbehorend budget voor de gekozen looptijd.

 

spotify-ads-stap-2

Stap 2.4: Maak gebruik van een frequency cap

Wil je de uitlevering van je advertentie per gebruiker limiteren zodat je de irritatiegrens lastiger of niet bereikt? Dan kies je ervoor om frequency caps toe te voegen.

Je kent het gevoel vast: “hoor ik nu alwéér dezelfde advertentie?”. Probeer deze irritatiegrens te vermijden!

spotify-ads-frequency-cap

Stap 2.5: Gebruik specifieke targeting

Zoals we eerder al aangaven, raden we aan om zo specifiek mogelijk te targeten. In onderstaand voorbeeld adverteren we voor een punk/metal festival, deze ad set is voor het Nederlandse publiek. De targeting ziet er dan als volgt uit:

spotify-advertising-targeting

Stap 2.6: Controleer de targeting

Controleer of je daadwerkelijk kunt uitleveren met je gekozen targeting. Wordt de advertentie genoeg vertoond en is er genoeg bereik?

spotify-advertising-bereik

 

Stap 3: Geef je advertentie vorm

Geef je advertentie een naam en kies of je zelf je advertentie wilt uploaden, of hulp van Spotify kunt gebruiken om een advertentie te maken.

spotify-adverteren-voice-over

Stap 3.1: Voeg een background track toe

Voeg een achtergrondnummer toe, kies uit de bibliotheek van Spotify of upload zelf een nummer.

adverteren-op-spotify-background-track

Stap 3.2: Schrijf voice-over script

Heb je gekozen voor een voice-over? Dan schrijf je nu het script.

Tip: Schrijf het in gesproken taal voor de meest natuurlijke advertentie.

spotify-advertentie-voiceover-script

Stap 3.3: Kies de taal en stem

Kies een taal en een stem voor je advertentie, je kunt via de knop naar samples luisteren van de voice acteurs.

voiceover-details-spotify-advertising

Stap 3.4: Voeg zo nodig wat uitleg toe over het script

Denk aan uitspraak, een kleine pauze of de gewenste emotie van de spreker.

spotify-adverteren-instructies-voiceover

Stap 3.5: Meer informatie toevoegen

Voeg de rest van de informatie voor je advertentie toe. Dit bestaat uit:

      • Afbeelding
        Vierkant, 640×640.
      • Call-to-action
        Nu alleen nog mogelijk in het Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans.
      • Landingspagina url
        We raden aan hiervoor een utm-tag te gebruiken zodat je in Analytics kunt zien wat er aan verkeer binnenkomt.
      • Bedrijfsnaam
      • Slogan

 

extra-informatie-spotify-ads

Stap 4: Bekijk het resultaat

Bekijk de voorbeelden van je advertentie (desktop en mobiel).

Ben je tevreden? Dan kun je door! Binnen 24 uur wordt de ad door Spotify ingesproken. Veel sneller en makkelijker kan haast niet.

ad-preview-spotify-blog

Stap 5: Blijf optimaliseren!

Zo, je advertentie draait en that’s it. Of toch niet? Met het realtime rapport hou je in de gaten door wie en wanneer je ads worden beluisterd.

Ontdek meer over hoe vaak een persoon de ad heeft gehoord, welk geslacht en welke leeftijd het meest naar de ad luistert. Ook heb je inzicht in het CTR, het aantal vertoningen en het bereik. Op basis van deze inzichten kun je de campagne optimaliseren.

 

Voordelen Spotify Ads

Samenvattend zien wij in Spotify Advertising een hoop voordelen. De drie belangrijkste op een rij:

      • Eenvoudig
        Hou controle in eigen handen
      • Flexibel
        Pas campagne aan op inzichten
      • Start direct
        De campagne is binnen 24 uur online

En, ga jij op Spotify adverteren na het lezen van dit artikel? Succes! Mocht het niet helemaal lukken of als je hulp nodig hebt helpen we je graag. Neem gerust contact op en samen komen we eruit. 

 

high-five-whatsapp