Click through rate (CTR)

De Click-Through Rate, afgekort CTR, is een aspect in Google Ads waar menig ondernemer mee worstelt. Want hoe zorg je er nou voor dat je klanten, tussen alle concurrentie, daadwerkelijk op jouw website klikken?

Een hoge Click-Through Rate is erg belangrijk omdat het een gigantisch sneeuwbaleffect heeft. Zo ontstaat er door een hogere CTR meer betrokkenheid, gaat je kwaliteitsscore omhoog én worden je kosten per klik (CPC) lager.

Daarnaast neemt het vertoningspercentage toe. Des te meer klikken jij namelijk krijgt, hoe belangrijker Google jouw website ziet. Daardoor – in combinatie met andere aspecten – laat Google je website hoger ranken en vaker zien. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer klikken aangezien mensen vaak enkel naar de eerste resultaten kijken.

Wat een vicieuze cirkel, nietwaar? Maar de hamvraag is natuurlijk: Wat kun je eraan doen om de CTR te verhogen zodat je in die vicieuze cirkel terecht komt?

Click-Through Rate definitie

De Click-Through Rate, ook wel bekend als de klikfrequentie, is de verhouding tussen het aantal keren dat een advertentie wordt vertoond en de keren dat hier daadwerkelijk op geklikt wordt.

De CTR wordt meestal uitgedrukt in een percentage. Wordt je advertentie 100 keer vertoond en wordt er 8 keer op geklikt? Dan heb jij dus een klikfrequentie van 8%.

CTR = Aantal klikken / Aantal vertoningen * 100

De CTR wordt weergeven in je Google Ads account. Draai jij bijvoorbeeld een advertentie voor je nieuwe schoenenzaak en gebruik je zoekwoorden zoals sneakers, pumps en laarzen? Dan laat Google Ads je per zoekwoord zien wat de CTR hiervan is. Onderstaande afbeelding geeft hier een beeld bij. Daarnaast hebben ook de campagnes, advertentiegroepen en advertenties een kolom waar je deze data uit kunt halen.

 

ctr-google-ads

De CTR in Google Ads

Gemiddelde CTR: De CTR van bovenstaande afbeelding is erg hoog (fijn!). Wees niet teleurgesteld als dit bij jou lager uitvalt. De gemiddelde CTR voor Google Search advertenties ligt namelijk rond de 2%, al verschilt het iets per industrie.

Nu je meer weet over de betekenis van de CTR rijst natuurlijk de vraag: Hoe zorg je dat die CTR hoger wordt? Bekijk de 7 stappen!

7 essentiële stappen voor een hogere CTR in Google Ads

  1. Zorg voor relevante advertenties

Ook al klinkt dit misschien logisch, we zien vaak gebeuren dat advertenties niet relevant genoeg zijn voor het zoekwoord. Hierdoor gaat je kwaliteitsscore omlaag en laat Google je advertentie minder graag zien. De kans is dan ook een stuk kleiner dat er op de advertentie geklikt wordt. Daarom raden wij aan om het aantal zoekwoorden in je advertentiegroepen klein te houden, zodat je advertentie zo goed mogelijk aansluit bij verwante zoekwoorden en bij de verwachting van de klant.

Een voorbeeld: Een kledingwinkel die alle producten als zoekwoorden in één advertentiegroep plaatst, zal geen relevante advertenties kunnen ontwikkelen. Zo wordt de advertentie getriggerd wanneer iemand zoekt naar “trui kopen”, terwijl in de advertentie staat: “Koop nu online schoenen van de beste kwaliteit”. Geen perfecte match dus.

Tip: Blijf je advertenties optimaliseren! Een advertentie kan altijd minder relevant worden door bepaalde veranderingen. Pas je advertenties dan ook aan en blijf testen welke beter presteert. In je Google Ads account kun je je advertentierelevantie inzien. Ga naar het zoekwoord tab en klik Kolommen > Kolommen aanpassen > Kwaliteitsscore > Advertentierelevantie. Hier geeft Google aan of je relevantie laag, gemiddeld óf hoger dan het gemiddelde is. Handig!

 

Advertentierelevante-in-Google-Ads

Advertentierelevante in Google Ads

  1. Creëer urgentie

Zoals beschreven in het artikel over de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini is het nuttig om urgentie te implementeren in je advertentie. Dit beïnvloedingsprincipe van Robert Cialdini stelt dat mensen hebberig worden bij schaarste. Door urgentie te creëren hebben mensen niet al te lang de tijd om een overwogen beslissing te maken en handelen ze daardoor op emotie.

Een psychologische marketing truc om mensen sneller een keuze te laten maken dus. Heb jij bijvoorbeeld wel eens op een boekingswebsite gezeten, waar wordt aangegeven dat er nog maar één kamer vrij is? Zij spelen dan met urgentie. Denk bij het creëren van urgentie aan voorbeelden zoals:

  • Nú gratis verzending!
  • Nog maar één dag korting!
  • Nog maar drie plaatsen vrij!
  • Een countdown door middel van een aftelklok.

De aftelklok kun je gemakkelijk in Google Ads instellen. Handig! Zo telt je advertentie automatisch af naar de door jouw gekozen datum. Gebruik een accolade ({) en selecteer de aftellen optie. Hier kun je precies invullen hoeveel dagen jij de advertentie wilt laten draaien en tot wanneer de klok aftelt.

countdown-time-instellen-google-ads

Een countdown instellen

  1. Implementeer advertentie-extensies

In Google Ads is het mogelijk om gebruik te maken van advertentie extensies. Deze extensies breiden je advertentie uit met meer informatie. Zo heb je onder andere:

  • Extensies voor website informatie: Bijvoorbeeld over je diensten.
  • High-light extensies: Maakt het mogelijk om extra tekst aan je advertentie toe te voegen, bijvoorbeeld kenmerken zoals ‘persoonlijke contact’ of ‘gratis verzending’.
  • Sitelink extensies: Maak het mensen mogelijk rechtstreeks te klikken op verschillende pagina’s van je website, zoals contact of prijzen.
  • Oproep extensies: Voeg je telefoonnummer toe aan de advertentie om oproepen te stimuleren.
  • Prijs extensies: Geef prijzen van je producten weer.
  • Locatie extensie: Stimuleer mensen om je winkel te bezoeken door je locatie en een link naar de pagina met bedrijfsgegevens weer te geven.
  • App-extensies: Wanneer het doel van je advertentie is om mensen een app te laten downloaden, kun je gebruik maken van deze extensie.

Wellicht zijn niet alle opties geschikt voor jou, maar we raden aan om gebruik te maken van enkele opties die van toepassing zijn. Hierdoor valt je advertentie meer op, aangezien de advertentie meer ruimte in beslag neemt door de meerdere aspecten. Het valt dus meer op én het duurt langer om langs je advertentie heen te scrollen.

 

advertentie-meerdere-extensies

Een advertentie met meerdere extensies

  1. Gebruik een zichtbare url

Gebruik je een algemene (home)pagina voor je advertentie? Dan kun je de zichtbare url van de advertentie aanpassen. Zo zorg je ervoor dat je belangrijkste zoekwoord nogmaals naar voren komt in de advertentie. Dit zorgt voor een betere advertentierelevantie en de kans is groter dat iemand er dan op zal klikken.

Dit zou er dus als volgt uit zien: Je gebruikt je landingspagina als de daadwerkelijke url, bijvoorbeeld www.naamjouwbedrijf.nl/. De zichtbare url wordt dan: www.naamjouwbedrijf.nl/zoekwoord.

 

  1. Voeg uitsluitingszoekwoorden toe

Een vrij logische stap, maar zeer belangrijk om toch te benadrukken. Iemand die op “gratis bank” zoekt, zal namelijk een lage intentie hebben om een bank bij jouw meubelwinkel te kopen. Zorg dat je zulke woorden dus uitsluit.

We raden je aan om een standaard lijst voor uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan je advertentiesets, zodat je advertenties niet getriggerd worden op deze woorden. Hou daarnaast regelmatig het zoektermenrapport in de gaten.

Hierin kun je termen zien waar mensen op zoeken. Staan er termen tussen waar jij niet op gevonden wilt worden? Voeg ze toe aan je uitsluitingszoekwoorden in de tab boven de zoektermen.

Let op: het zoektermenrapport blijft regelmatig veranderen. Google maakte onlangs bekend een deel van de zoektermen niet meer inzichtelijk te maken. Daardoor worden onder andere long tail zoektermen – zoekopdrachten met meer dan 3 woorden – nauwelijks meer zichtbaar.

Meer weten over deze veranderingen? In de eerste aflevering van PPC de Podcast gaan SEA-specialisten Luuk van Meijel (van Offbeat Marketing) en Bob Meijer in op de meest recente ontwikkelingen rondom het Google Ads zoektermenrapport.

 

zoektermenrapport

Zoektermenrapport

  1. Maak gebruik van Keyword Insertion

Heb jij al ooit gebruik gemaakt van Keyword Insertion? Dit houdt in dat je een zoekwoord invoegt in je advertentiekop. Google gaat dan aan de slag om het meest relevante zoekwoord uit jouw advertentiegroep te tonen wanneer er iemand op dit zoekwoord zoekt.

Heb jij bijvoorbeeld een ijssalon met een advertentiegroep met verschillende ijssmaken, dan kun je {Keyword:ijs} invoeren. Je originele kop zou er dan zo uitzien: “Kom ijs proeven”. Als een persoon zoekt op mango ijs én dit staat in je advertentiegroep, dan verandert de kop voor hem in “Kom mango ijs proeven”.

Zo wordt de advertentie nóg relevanter. Zoekt de persoon op een zoekterm waar jij niet op biedt of heeft deze persoon een te lange zoekterm (langer dan 30 tekens) gebruikt? Dan wordt de originele kop getoond.

Het invoegen van een zoekwoord is vrij makkelijk. De stap is namelijk hetzelfde als de countdown. Voeg een accolade toe aan je tekst en kies ditmaal voor de optie “zoekwoord invoegen”.

zoekwoord-invoegen-in-Google-Ads

Een zoekwoord invoegen in Google Ads

  1. Formuleer een Call to Action

Een Call to Action (CTA) is een oproep tot actie. Het is belangrijk een CTA te verwerken in je advertentietekst of metabeschrijving. Geef duidelijk aan wat je de persoon verwacht te doen, zo maak je het hem makkelijker om een actie uit te voeren. De CTA motiveert namelijk de klant om de stap daadwerkelijk te nemen, wat eerder zorgt voor een klik.

Maak je CTA duidelijk en opvallend! Denk bij een CTA aan termen zoals:

  • Schrijf je nu in!
  • Maak direct een afspraak!
  • Bekijk de website.
  • Meld je aan.

cta-meta-beschrijving

CTA in meta-beschrijving

Ga jij met deze stappen aan de slag om jou CTR te verbeteren? Super! Een hogere klikfrequentie betekent dat meer potentiële klanten op jouw website terecht komen. Maar let op: Dit betekent niet zomaar dat er ook gelijk meer verkopen gerealiseerd worden. Hiervoor moet ook je landingspagina natuurlijk in orde zijn. Wil je daar meer over weten? Lees onze blog over converterende landingspagina’s.

Hulp nodig? Neem dan contact met ons op via de contactpagina!

high-five-whatsapp