Google Ads (voorheen AdWords) instellen is een flink karwei. De basis van een Google Ads account is bepalend voor het succes van je campagnes. Deze checklist is voor Google Ads accounts van MKB-partijen, met uitzondering van webshops. E-commerce vereist een specifieke implementatie.

Onderstaande checklist is de absolute basis voor elk Google Ads account. Twijfel je ergens over? Neem dan contact op, dan kijken we er samen naar. Onnodig budget besteden is het laatste dat we willen natuurlijk. 

Analytics koppelen aan Google Ads

Om doelgroepen te delen en sitestatistieken te zien binnen Google Ads, koppel je Google Analytics.

  1. Zorg dat Analytics en Google Ads onder hetzelfde Google-account hangen;
  2. Koppel Analytics aan Google Ads door onder ‘tools’ naar gekoppelde accounts te gaan;
  3. Selecteer je standaardweergave;
  4. Kies voor ‘sitestatistieken importeren’.

Conversies Analytics / Google Ads

Je wilt natuurlijk weten hoe jouw campagnes presteren. Om hier ook in Google Ads grip op te hebben stel je conversies in; belangrijke en minder belangrijke doelen van jouw campagne. Denk aan contactaanvragen of aankopen in je webshop, maar ook bezoekers die langer dan gemiddeld op je website blijven of meer dan een gemiddeld aantal pagina’s in 1 sessie bekijken.

  1. Maak conversiedoelen aan in Google Analytics;
  2. Importeer de doelen in Google Ads;
  3. Stel een waarde per doel in (als dit niet in Analytics is gedaan);
  4. Stel de juiste conversieperiode in;
  5. Stel attributiemodel ‘positiegebaseerd’ in.

Activeer auto-tagging en voeg betalingsgegevens toe

Google Ads biedt de mogelijkheid automatisch je url’s te taggen. Dit betekent een feilloze integratie met Google Analytics, én geen gezeik met UTM-tags.

  1. Zet onder ‘accountinstellingen’ autocodering op ‘ja’;
  2. Ga naar betaling & facturering en voer je betalingsgegevens in.

Doelgroepen Analytics / Google Ads

Om remarketing (ook wel retargeting) toe te passen heb je doelgroepen nodig. Deze doelgroepen stel je het makkelijks in in Analytics. De makkelijkste manier is om het Engagement Pack te importeren. Volg dit pad: beheerder > doelgroepdefinities > doelgroepen > importeren uit galerij.

  1. Maak alle gewenste doelgroepen aan;
  2. Kies je Google Ads account als product;
  3. Exporteer de doelgroepen.

Budget Google Ads

Je budget vaststellen is belangrijk tijdens het instellen van Google Ads. Het zorgt ervoor dat je niet hoeft na te gissen tijdens het bouwen van je campagnes.

  1. Neem het budget dat je maandelijks wilt besteden;
  2. Verdeel dit budget in display- en search (geen idee? Pak 75% search, 25% display);
  3. Deel het maandelijkse budget door 30,4 om het dagelijkse budget inzichtelijk te krijgen (gemiddelde aantal dagen in een maand);
  4. Noteer dit in een Excelbestand of Spreadsheet

Campagnestructuur Google Ads

Voordat je daadwerkelijk campagnes bouwt is het een goed idee om je campagnestructuur ook in Spreadsheets of Excel te zetten zodat je een overzicht hebt van wat je gaat bouwen. Hierna heb je in 1 bestand je budgetverdeling en campagnestructuur staan en kun je daadwerkelijk aan de slag met het bouwen van campagnes. Een campagnestructuur is natuurlijk gebaseerd op zowel jouw bedrijf als een begeleidend zoekwoordonderzoek.

  1. Maak voor elk van je diensten een campagne;
  2. Zorg ervoor dat er een DSA-campagne in je plan is opgenomen;
  3. Zorg ervoor dat er een RLSA-campagne in je plan is opgenomen;
  4. Verdeel bij genoeg verkeer de remarketingdoelgroepen in prioriteit en rest;
  5. Zorg dat je zoekwoorden nauw verband houden met je advertentiegroepen.

Campagnes in Google Ads

Nu is het dan eindelijk tijd om je campagnes te bouwen. Bij een groot account doe je dit makkelijker via de Google Ads Editor, maar voor een kleiner account voldoet de online omgeving van Google Ads. Waar let je op bij het instellen van een campagne?

  1. Juiste netwerk selecteren;
  2. Verbeterd CPC activeren;
  3. Handmatig CPC gebruiken (in ieder geval in het begin om conversiedata te vergaren);
  4. Instellen van dagbudget (of een gedeeld budget zoals is vastgesteld onder stap ‘budget’)
  5. Nederlands én Engels selecteren;
  6. Locatie selecteren;
  7. Toevoegen van alle belangrijke doelgroepen ter observatie;
  8. Zoekwoorduitsluitingslijsten toevoegen;
  9. Bij DSA-campagne: target alle webpagina’s, sluit branded termen uit;
  10. Bij RSLA-campagne: target op doelgroep websitebezoekers en zet alleen hele brede termen in deze campagne die verband houden met je bedrijf.

Advertenties in Google Ads

De advertenties zijn het eerste dat een potentiële klant van jou gaat zien. Er zijn best practices in het schrijven van Google Ads advertenties, gebruik deze maar zorg ervoor dat je wel dicht bij de visie van het bedrijf blijft zodat er geen gap ontstaat bij een bezoeker.

  1. Maak er minstens 3 per advertentiegroep;
  2. Varieer op kleine elementen zodat je goed kunt zien wat er werkt;
  3. Maak gebruik van nieuwe opties als responsieve advertenties;
  4. Gebruik een call-to-action;
  5. Zet het zoekwoord in een van de koppen, in een van de beschrijvingen en in een van de URL-paden;
  6. Zorg ervoor dat je landingspagina perfect verband houdt met je advertentie en het zoekwoord waarop de advertentie wordt getriggerd.

Zoekwoorden in Google Ads

De zoekwoorden zijn het element dat een bepaalde advertentie triggert.

  1. Gebruik je zoekwoordonderzoek;
  2. Gebruik in eerste instantie vooral breed gemodificeerde zoekwoorden (+dienst a +plaatsnaam);
  3. Gebruik bij genoeg volume ook de exacte variant;
  4. Biedt ook per advertentiegroep zoekwoorduitsluitingen aan;
  5. Zorg ervoor dat er geen dubbele zoekwoorden in je account staan, of een zoekterm twee zoekwoorden kan triggeren (kans op kannibalisatie);
  6. Geef de belangrijkste zoekwoorden meer ruimte.

Extensies in Google Ads

Extensies worden weergegeven naast of onder een advertentie. Google bepaalt wanneer welke extensie wordt getoond, maar je kunt ze het best zoveel mogelijk toevoegen.

  1. Gebruik álle voor jou mogelijke extensie-opties;
  2. Gebruik minstens 6 sitelinkextensies;
  3. Gebruik relevante sitelinkextensies bij andere campagnes en advertentiegroepen;
  4. Gebruik minstens 6 highlightextensies;
  5. Gebruik oproepextensies;
  6. Gebruik extensies voor website-informatie;
  7. Voeg de rest van de extensies toe waar mogelijk (locatie-extensies m.b.v. koppelen Google Business) denk aan review-, app-, bericht-, promotie-, en prijsextensies.

Displaynetwerk in Google Ads

In het displaynetwerk zijn wat andere opties van toepassing. Denk in ieder geval aan het volgende.

  1. Een combinatie van zelfgemaakte banners op de meest voorkomende formaten en responsieve advertenties;
  2. Relevante doelgroepen gebruiken;
  3. Frequency caps instellen;
  4. Irrelevante categorieën op basis van zowel content als sites uitsluiten;
  5. Nederlands én Engels toevoegen;
  6. Demografische elementen meenemen;
  7. Targetingmethoden combineren om specifieker te adverteren.

Zo! Nu ben je klaar om je advertenties in zowel het display- als zoeknetwerk te draaien, zonder dat je direct op irrelevante plekken wordt vertoond of je advertenties op te brede zoekwoorden worden getriggerd. Besteed ten minste een of twee uur per week aan het optimaliseren van je campagnes. Er komen vaak nieuwe opties vrij binnen Google Ads, en je moet er zeker van zijn dat er alleen relevant verkeer binnenkomt. Check hiervoor je zoektermenrapport en sluit ze waar nodig uit.

Help me met Google Ads inrichten! 

Blijf je steken bij een van de stappen? Kan natuurlijk! Het is niet makkelijk om alles ineens goed te doen. Vul het formulier hieronder in, dan komen we er samen wel uit. Contact met Online Marketing Bureau Offbeat. 

Stuur ons een bericht