Converterende landingspagina

Merk jij dat je verkopen via je website uitblijven of de aanmeldingen op je nieuwsbrief nog niet op het niveau zijn dat je graag wilt zien? Als ondernemer wil je graag meer conversies realiseren maar dit lukt misschien niet altijd.

Hoe komt dat?

Dit kan aan meerdere factoren liggen, maar een erg belangrijke factor is je landingspagina! Het is ontzettend belangrijk dat jouw landingspagina sterk ingericht is zodat je daar meer conversies uit kunt halen.

Maar wat is dat, een landingspagina?

De landingspagina is een pagina waar een aanbod wordt gepromoot en waar het doel is om conversies te realiseren, zoals de aanschaf van een product of het inschrijven op een nieuwsbrief. Het is de webpagina waar bezoekers op terecht komen nadat zij op een link klikken. Meestal arriveren deze bezoekers vanuit een advertentie van Google Ads of Facebook.

Als deze pagina niet in orde is, klikken bezoekers snel weg en converteren ze niet waardoor je doel niet is behaald.

Hoog tijd om daar dus iets aan te doen. Bekijk de onderstaande checklist om te zien of jouw landingspagina klaar is om die conversies binnen te halen!

 

Converterende landingspagina in 10 stappen

  1. Waardevolle content

Het is belangrijk om de aandacht van de bezoeker te trekken én vast te houden. Zorg dat je content daadwerkelijk waardevol is voor de bezoeker en niet alleen uit een sales-pitch bestaat. Het is belangrijk om je te verplaatsen in je doelgroep:

  • Wat is hun probleem?
  • Waar willen ze antwoord op?
  • Is er een oplossing?

Ga dus niet alleen inhoudelijk in op je product, maar besteed ook de aandacht aan het resultaat. Beschrijf het probleem waar de doelgroep tegen aan loopt.

De kans is groot dat zij het probleem herkennen en verder willen lezen om te zien wat ze eraan kunnen doen. Op dit moment kun jij je de kans grijpen om jouw product aan te prijzen als dé oplossing.

 

  1. Wees kort maar krachtig

Ben jij wel eens op een landingspagina terecht gekomen waar een ellenlange tekst op stond? Grote kans dat je dan bent afgehaakt.

Vaak zitten websitebezoekers er niet op te wachten om een ellenlange tekst te lezen. Wees daarom kort en bondig!

Een website met te veel tekst schrikt af en motiveert niet om eraan te beginnen. Dus: Come to the point. Vertel de bezoeker de essentiële informatie en je Unique Selling Point (wat onderscheidt jou van andere bedrijven?).

Daarnaast zal de bezoeker je pagina allereerst scannen om te bekijken of het de moeite waard is, voordat hij het echt gaat lezen. Richt je pagina dus op een manier in dat deze makkelijk gescand kan worden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Dikgedrukte woorden: deze vallen eerder in het zicht.
  • Gebruik van blokken: dit maakt de pagina scanbaar.
  • Witte ruimte: dit geeft rust en verbetert leesbaarheid.
  • Opsommingstekens zoals bullet points: dit creëert een overzicht.

Fun fact: Het helpt om gebruik te maken van oneven opsommingstekens. Zorg daarbij dat de belangrijkste argumenten op de eerste én laatste plek staan. Waarom? Dit is de meest gebruikelijke manier waarop mensen scannen.

 

converterende-landingspagina-bolOpsommingstekens, dikgedrukte woorden
én kolommen bij Bol.com

 

  1. Multimediaal

De mediawereld is gigantisch en in deze metaforische speeltuin zijn zó veel dingen mogelijk. Zonde om die kansen te laten liggen!

Wij raden dan ook aan om multimediaal te denken en niet enkel tekst op je landingspagina te gebruiken. Dat maakt het minder interessant en triggert geen emotie bij de bezoeker. Mensen voelen zich nu eenmaal meer aangetrokken tot visuele elementen dan tekst.

De kans is groot dat je al afbeeldingen gebruikt, maar overweeg ook eens een video erin op te nemen. Volgens onderzoek van Eyeview kan het aantal conversies toe nemen door het gebruik van video’s.

De moeite waard dus.

Denk hierbij aan een informatieve video over jouw product, of juist een persoonlijke video waarin jij meer over jezelf en je bedrijf vertelt. In zulke video’s kun je enthousiasme uitstralen en sympathie opwekken bij de bezoekers.

In onderstaand voorbeeld heeft de Beste Vacature Ever van Stichting Present een video opgenomen om zo de dienst makkelijker te begrijpen:

 

Video-op-landingspagina
Video op landingspagina

 

  1. Weinig afleiding

Een landingspagina heeft één doel: conversies realiseren. Om dit te bereiken wil je dat de bezoeker zo weinig mogelijk afgeleid wordt.

Die afleiding kan zich uiten in verschillende aspecten, bijvoorbeeld door hyperlinks naar andere pagina’s. Op deze manier komt de bezoeker ergens anders terecht en verzwakt de aandacht. Probeer je pagina dan ook niet vol te bouwen met hyperlinks.

We zien daarnaast steeds vaker dat landingspagina’s geen menu of footer meer hebben, om ook op deze manier te zorgen voor zo min mogelijk afleiding.

Hoe meer keuze de bezoeker namelijk heeft, hoe eerder hij afhaakt en hoe kleiner de kans op conversie.

 

  1. Opvallende CTA button

Een Call to Action (CTA) button doet een oproep tot actie. Denk hierbij aan zinnen zoals “schrijf je nu in” of “bestel nu”. Deze button hoort gelijk in het oog te springen op je landingspagina.

Maar waarom is een opvallende CTA zo belangrijk?

Je moet het de bezoeker duidelijk maken welke actie jij wil dat hij uitvoert. Zo weet de bezoeker wat er van hem verwacht wordt. Het is van belang dat de CTA button meteen opvalt bij de doelgroep. Gebruik dus een contrasterende kleur met de rest van je pagina.

Zet de button niet alleen onderaan op de pagina, maar overweeg om deze ook bovenaan te zetten. Mensen scrollen niet altijd naar beneden en beslissen al snel of ze op de website willen blijven of afhaken.

Een dubbele CTA maakt het dus alleen maar duidelijker!

Let op: Zorg voor consistentie. Op je landingspagina realiseer je één doel. Gebruik dus een consistente CTA, zodat er geen verwarring ontstaat bij de bezoeker over welke actie hij moet uitvoeren. Gebruik dan ook exact dezelfde oproep tot actie als je het meerdere keren naar voren laat komen.

 

button-cta-duolingo

Contrasterende CTA button DuoLingo

 

  1. Pop-up

Herken je dat moment wanneer je een pagina bezoekt en er gelijk een pop-up in beeld springt? Hier wordt opgeroepen je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Dit kan soms behoorlijk irritant zijn, maar toch is bewezen dat het kan bijdragen aan conversies.

Daarom raden wij aan, wanneer je gebruik maakt van een pop-up, deze niet meteen in de eerste seconden in beeld te laten springen.

Vaak willen bezoekers eerst de pagina zien, voordat zij een keuze maken of ze zich in willen schrijven voor een nieuwsbrief. Als de pop-up gelijk in beeld springt, hebben bezoekers op dat moment nog niets over je bedrijf geleerd en willen ze zich misschien nog niet inschrijven.

Dan klikken ze de pop-up weg en worden ze er niet meer aan herinnerd om zich alsnog in te schrijven. Wanneer je de pop-up iets later in beeld brengt, hebben zij al een beeld kunnen vormen over je bedrijf. Experimenteer dan ook met de pop-up wanneer en waar je deze laat zien.

Tip: Laat de pop-up zien als een websitebezoeker de pagina wil verlaten. Bijvoorbeeld wanneer hij met de muis naar ‘vorige’ wil gaan of het kruisje wil aanklikken.

 

converterende-landingpagina-popup

Pop-up bij schoenenwinkel Converse

 

  1. Reviews

Het oude spreekwoord “Als er één schaap over de dam is volgen er meer” is nog altijd meer dan waar, zelfs in de moderne marketingwereld.

We houden ervan om te zien hoe andere mensen een product of dienst hebben ervaren. Dat wekt namelijk een gevoel van vertrouwen op. Recensies plaatsen op je landingspagina kan dan ook voor meer conversies zorgen.

Zorg dat je meerdere positieve reviews op je landingspagina zet, zodat bezoekers het gevoel krijgen dat je product de moeite waard is.

Aangezien reviews vaak veel tekst bevatten, raden wij het aan om deze in duidelijke blokken te zetten zodat de bezoekers het makkelijk kunnen scannen. Bovendien kun je korte en lange reviews afwisselen om het in balans te brengen.

 

reviews-landingspagina

Reviews in blokken

 

  1. Kort conversieformulier

Wanneer je wilt dat een bezoeker zijn informatie achterlaat, vraag dan om zo weinig mogelijk informatie. Het verkleint namelijk de barrière om de informatie daadwerkelijk achter te laten én het kost de bezoeker minder tijd.

Vraag jezelf dan ook af welke informatie jij graag zou willen van de bezoeker.

Natuurlijk is het leuk om de geboortedatum te weten zodat je een e-mail kunt sturen op zijn of haar verjaardag: maar is het nodig? Overweeg deze aspecten en experimenteer!

 

conversieformulier
Kort inschrijfformulier
inhaakkalender onlinemarketingzelfdoen.nl

 

  1. Bedankpagina

Heb jij een conversie te pakken? Tof! Zorg dat er dan ook een goede bedankpagina is, waarin je de bezoeker bedankt voor de inschrijving of aankoop.

De bedankpagina is van belang aangezien je hier gerelateerde producten of diensten kunt aanbieden. Dit wordt ook wel upselling genoemd.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld een tegoedbon aanbieden of een survey toevoegen. Zo zorg je ervoor dat je klant wellicht terugkeert of nogmaals een aankoop doet.

 

  1. Meten is weten

Last but not least: Meten is weten! Het klinkt cliché maar we kunnen het niet genoeg benadrukken.

Er bestaat geen perfecte 100% converterende landingspagina die voor iedereen werkt.

Zorg er dan ook voor dat je verschillende aspecten op de landingspagina test en bekijkt welke variant beter converteert. Dit wordt ook wel A/B testen genoemd. Op deze manier kun je stap voor stap een sterke converterende landingspagina opzetten.

Tip: Google Optimize is een handige tool voor A/B testen.

Wanneer je aan de slag gaat met A/B testen, moet je opletten dat je altijd maar één test uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan de CTA-knop op een andere plek óf een andere CTA-tekst. Doe het niet allebei tegelijkertijd, want dan weet je niet waar je het conversieverschil aan kunt toewijzen.

 

Met deze checklist kun jij aan de slag om jouw landingspagina’s te optimaliseren om zo die conversies binnen te slepen. Meer weten over het verbeteren van je klikfrequentie zodat bezoekers ook daadwerkelijk op jouw ijzersterke landingspagina terecht komen? Lees onze blog over het verhogen van de Click-Through Rate. Slingeren de termen rond je oren en wordt het allemaal iets te veel? Laat het ons weten en we helpen je graag!

 

 

high-five-whatsapp