Google Analytics is een tool die we al sinds jaar en dag gebruiken om gebruikers op onze websites te tracken. Google blijft Google Analytics updaten, de afgelopen jaren zaten we alleen nog nooit zo’n grote update als die we nu voorgeschoteld krijgen. Het nieuwe Google Analytics 4.

Google Analytics 4 is een upgrade met veel potentie. In principe worden hier de updates van de afgelopen jaren samengevoegd, en worden privacy-instellingen standaard meegenomen voor je. Je hoeft dus met de nieuwe Analytics geen IP’s meer te anonimiseren of dataretentie zelf in te stellen. GA4 is een nieuwe tool waarmee je moet gaan leren werken, het is de nieuwe standaard in online tracking.

Belangrijk om te weten is dat de lancering van GA4 niet ineens betekent dat ITP geen probleem meer gaat zijn voor tracking, of dat je niets meer te maken hebt met cookies.

Nieuw in de nieuwe Google Analytics

Er zijn veel nieuwe zaken in Google Analytics 4 en dat gaat tijd kosten om te wennen. Welke nieuwe punten kom je tegen?

Rapporten in Google Analytics 4

Er zijn volledig nieuwe rapporten, maar het meest opvallende is dat het aantal rapporten drastisch is verminderd. Google Analytics 4 is een dashboard dat ontzettend duidelijk in elkaar steekt en ligt daarmee in een lijn met hetgeen Google de afgelopen jaren al vaker probeert te doen, zo ook met Google Ads: het simplificeren van tools zodat iedereen er gebruik van kan maken.

De kans zit er zeker in dat het aantal rapporten nog flink uitgebreid gaat worden, maar voor nu is dat aan ons, de gebruikers!

Tracking op basis van evenementen

De set-up van gebeurtenissen is flink veranderd. Alles is gebaseerd op evenementen nu, waardoor het lastig kan zijn om in het begin alles te tracken wat je belangrijk vindt. Een pageview is dus een event, en je kunt al deze evenementen ook zelf toevoegen met behulp van parameters. Die parameters zijn niet meer de standaard categorie, label, actie en waarde, maar je kunt deze zelf ingeven.

Je ziet hier dus dat je zelf gaat categoriseren, en dat je dat niet meer doet aan de hand van gedefinieerde onderwerpen.

Metrics (by machine learning)

Door het aantal verminderde standaard rapporten is het des te meer van belang om precies te weten waar je naar op zoek bent. Wij zijn al tijden bezig om in onze rapporten in Google Data Studio alléén de informatie weer te geven die de klant belangrijk vindt. Die data identificeren en gebruiken gebeurt simpelweg op een andere manier in het nieuwe Analytics.

Een gedeelte van dat verschil komt doordat Google in GA4 meer inzet op machine learning. Databronnen worden gecombineerd en op basis van die data krijg je nieuwe statistieken te zien.

App en website in 1

Je kunt heel makkelijk verschillende data streams toevoegen in 1 property. Dat betekent dat je dus je website en je app daarin kunt onderbrengen. Een voordeel daarvan is natuurlijk dat die datastreams te combineren zijn, en je een gebruiker in zowel je app als website kunt tracken met een User ID!

https://support.google.com/analytics/answer/9964640

 

De toekomst

Waar gaat het dan allemaal heen? We gaan nadenken over hoe je met data omgaat, en hoe je deze data analyseert. Het zit er dik in dat bijvoorbeeld Data Studio de plek wordt waar we data analyseren in plaats van in het Google Analytics dashboard zelf. Dat is een hele grote verandering voor veel bedrijven, maar het is de moeite waard dit nu vast in te gaan richten. Het gaat waarschijnlijk niet lang meer duren voor Google Analytics 4 de standaard is.

    Help me met Google Analytics 4
    Veel succes met het implementeren! Heb je vragen? Stuur ons vooral een WhatsAppje 😊 Tot dan!

    Contact met Online Marketing Bureau Offbeat. 

    high-five-whatsapp