Google Analytics is een tool die we al sinds jaar en dag gebruiken om gebruikers op onze websites te tracken. Google blijft Google Analytics updaten, de afgelopen jaren zaten we alleen nog nooit zo’n grote update als die we nu voorgeschoteld krijgen. Het nieuwe Google Analytics 4.

 

Google Analytics 4 is een upgrade met veel potentie. In principe worden hier de updates van de afgelopen jaren samengevoegd, en worden privacy-instellingen standaard meegenomen voor je.

Je hoeft dus met de nieuwe Analytics geen IP’s meer te anonimiseren of dataretentie zelf in te stellen. GA4 is een nieuwe tool waarmee je moet gaan leren werken, het is de nieuwe standaard in online tracking.

 

Belangrijk om te weten is dat de lancering van GA4 niet ineens betekent dat ITP geen probleem meer gaat zijn voor tracking, of dat je niets meer te maken hebt met cookies.

 

Nieuw in de nieuwe Google Analytics

Er zijn veel nieuwe zaken in Google Analytics 4 en dat gaat tijd kosten om te wennen. Welke nieuwe punten kom je tegen?

 

Rapporten in Google Analytics 4

Er zijn volledig nieuwe rapporten, maar het meest opvallende is dat het aantal rapporten drastisch is verminderd. Google Analytics 4 is een dashboard dat ontzettend duidelijk in elkaar steekt en ligt daarmee in een lijn met hetgeen Google de afgelopen jaren al vaker probeert te doen, zo ook met Google Ads: het simplificeren van tools zodat iedereen er gebruik van kan maken.

De kans zit er zeker in dat het aantal rapporten nog flink uitgebreid gaat worden, maar voor nu is dat aan ons, de gebruikers!

 

Tracking op basis van evenementen

De set-up van gebeurtenissen is flink veranderd. Alles is gebaseerd op evenementen nu, waardoor het lastig kan zijn om in het begin alles te tracken wat je belangrijk vindt.

Een pageview is dus een event, en je kunt al deze evenementen ook zelf toevoegen met behulp van parameters. Die parameters zijn niet meer de standaard categorie, label, actie en waarde, maar je kunt deze zelf ingeven.

Je ziet hier dus dat je zelf gaat categoriseren, en dat je dat niet meer doet aan de hand van gedefinieerde onderwerpen. Benieuwd hoe je de tracking instelt? Bekijk het stappenplan in deze blog!

 

Metrics (by machine learning)

Door het aantal verminderde standaard rapporten is het des te meer van belang om precies te weten waar je naar op zoek bent. Wij zijn al tijden bezig om in onze rapporten in Google Data Studio alléén de informatie weer te geven die de klant belangrijk vindt.

Die data identificeren en gebruiken gebeurt simpelweg op een andere manier in het nieuwe Analytics.

Een gedeelte van dat verschil komt doordat Google in GA4 meer inzet op machine learning. Databronnen worden gecombineerd en op basis van die data krijg je nieuwe statistieken te zien.

 

App en website in 1

Je kunt heel makkelijk verschillende data streams toevoegen in 1 property. Dat betekent dat je dus je website en je app daarin kunt onderbrengen. Een voordeel daarvan is natuurlijk dat die datastreams te combineren zijn, en je een gebruiker in zowel je app als website kunt tracken met een User ID!

 

De toekomst

Waar gaat het dan allemaal heen? We gaan nadenken over hoe je met data omgaat, en hoe je deze data analyseert. Het zit er dik in dat bijvoorbeeld Data Studio de plek wordt waar we data analyseren in plaats van in het Google Analytics dashboard zelf. Dat is een hele grote verandering voor veel bedrijven, maar het is de moeite waard dit nu vast in te gaan richten.

Het gaat waarschijnlijk niet lang meer duren voor Google Analytics 4 de standaard is.

    Stappenplan instellen tracking

    Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op Google Analytics 4, zodat wanneer de Universal Analytics niet meer beschikbaar is, je niet in de stress schiet omdat je nog niets hebt ingesteld.

    Tijd om de nodige tracking alvast in te richten!

     

    Doelen voor GA4 instellen binnen Google Tag Manager

    Maak binnen je Google Analytics een property aan voor GA4. Deze draait gewoon naast je UA-account. GA4 biedt al enkele automatische trackingmogelijkheden aan, zoals paginaweergaven en scrolls.

     

    Maar natuurlijk wil je ook graag specifiekere conversies meten, zoals een telefoonklik of contactformulier. Deze acties zijn in GA4, net als in UA, gebeurtenissen (events) en extra events track je in Google Tag Manager.

    Om binnen Google Tag Manager de juiste doelen te tracken, moeten er een aantal dingen worden ingesteld. Die leggen we stapsgewijs uit.

     

    Stap 1: Configureren variabelen

    Een belangrijke eerste stap is het checken van de Variabelen binnen Tag Manager. Deze stap wordt al snel over het hoofd gezien, maar is belangrijk wil je niet vastlopen tijdens het instellen van gebeurtenissen.

    Kies voor configureren en bekijk of jouw belangrijke doelen zijn aangevinkt. Wil jij klikken en formulieren meten? Zorg dat alle vakjes hieronder zijn aangevinkt. Staan deze al aangevinkt? Dan hoef je niets meer te doen.

     

    Stap 2: Instellen GA4 configuratie

    Nu moet er een GA4 configuratie worden toegevoegd. We nemen je mee in de stappen.

     

    Zodra je een nieuwe property hebt toegevoegd in Google Analytics voor GA4, ga je naar Beheerder > Gegegevensstreams > Kopieer Metings-ID. Vervolgens open je Google Tag Manager en ga je naar het tabblad Tags. Hier neem je de volgende stappen:

     

    1. Maak een nieuwe tag
    2. Geef de tag een duidelijke naam, zoals ‘GA4 – Base’
    3. Kies voor tagconfiguratie Google Analytics: GA4-configuratie
    4. Plak het metings-ID dat je zojuist uit GA4 hebt gehaald
    5. Kies voor trigger “alle paginaweergaven”

     

    Gelukt? Mooi! Dan heb je nu de basis zodat je hierna specifieke doelen in kunt stellen.

     

    Stap 3: Instellen triggers

    Stel je hebt al triggers ingesteld voor je UA-account, kun je deze triggers ook opnieuw gebruiken voor Google Analytics 4. Zo hoef je er niet veel tijd aan te besteden! Je hoeft enkel een nieuwe tag te maken met als tagconfiguratie de GA4 Base.

     

    Mocht dit niet het geval zijn, is het tijd om nieuwe triggers aan te maken.

    We pakken voor de handigheid het voorbeeld van e-mailadressen en telefoonnummers. Zijn deze op jouw website klikbaar? Dan kun je met de volgende stappen deze al direct meten:

    1. Ga naar het tabblad Triggers in Google Tag Manager
    2. Klik op ‘nieuw’
    3. Geef de trigger een naam, bijvoorbeeld ‘GA4 – Mailto’ of ‘GA4 – Telefoon’
    4. Kies voor de trigger ‘Alleen links’ onder Klik
    5. Selecteer ‘deze trigger wordt geactiveerd door sommige klikken op links’
    6. Activeer de trigger door ‘Click URL – begint met – mailto: OF tel:

     

    trigger-configuratie-ga4-email

     

    Stap 4: Instellen Tags

    Als het goed is heb je nu een trigger voor een e-mailadres of telefoonnummer klik ingesteld. Om deze trigger daadwerkelijk naar Google Analytics 4 te versturen, wil je hiervoor een gebeurtenis (event) aanmaken.

     

    1. Ga naar tabblad Tags
    2. Kies voor een nieuwe tag
    3. Geef de tag weer een duidelijke naam, zoals ‘GA4 – Event – Mailto’
    4. Kies voor tagconfiguratie Google Analytics: GA4 gebeurtenis
    5. Bij configuratietag selecteer je de eerder gemaakte GA4 – Base
    6. Geef de gebeurtenis een naam, zoals email_verstuurd
    7. Kies voor gebeurtenisparameters. Wil jij bijvoorbeeld weten op welke pagina de bezoeker was wanneer hij een e-mail verstuurde? Selecteer dan de parameter ‘page_url’. Je hebt hierin nog vele andere mogelijkheden.
    8. Vervolgens kies je voor de trigger die je zojuist hebt aangemaakt en die bij deze gebeurtenis past.

     

    google-analytics-4-tag-configuratie-email

     

    Vervolg deze stappen voor al je doelen die je wilt tracken. Belangrijk om op te merken is dat niet alle doelen op dezelfde manier als e-mail of telefoon gemeten kunnen worden.

    Kies voor de juiste instellingen per doel! Uiteindelijk ziet een tag lijst er bijvoorbeeld als volgt uit:

     

    tags-ga4-voorbeeld

     

     

    Stap 5: Tijd om te testen!

    Maar hoe weet je zeker of deze triggers worden afgevuurd naar Google Analytics 4? Dat check je met behulp van de volgende twee dingen:

    • Ga in GA4 naar ‘Debug view
    • Klik in Tag Manager op ‘Voorbeeld

    We leggen je de stappen uit. Liever zien dan lezen? Bekijk het gifje!

    • Klik op Voorbeeld in Tag Manager
    • Er worden twee tabbladen geopend. Een van tagmanager, de ander van je website.
    • Voer op de geopende website de gewenste acties uit, zoals een telefoonklik of e-mailklik.
    • Vervolgens kijk je in het voorbeeld van Tag Manager of deze acties zichtbaar zijn.
    • Doe een dubbelcheck in GA4. Onder Debug View zie je of de acties nogmaals naar voren komen.

     

    google-analytics-4-instellen-tag-manager

     

    Komen de acties in de Debug View van GA4 naar voren? Top! De acties zijn goed ingesteld. Het enige wat nog rest in Tag Manager is je wijzigingen verzenden.

     

    Belangrijk: Vergeet je wijzigingen in Tag Manager niet te verzenden. Anders wordt het als concept gezien en niet teruggevonden in Google Analytics 4.

     

    Stap 6: Markeer gebeurtenis als conversie in GA4

    Je hebt nu gebeurtenissen aangemaakt in Tag Manager, die je graag als conversie wilt zien in Google Analytics 4. Hiervoor ga je in GA4 naar Gebeurtenissen en markeer je jouw gewenste gebeurtenissen als conversie. As simple as that!

     

    Let op: Het duurt echter een tijdje (een dag) voordat deze triggers in GA4 te zien zijn als gebeurtenis. Zorg er dus voor dat je de volgende dag een reminder in je agenda zet om de gebeurtenissen aan te vinken als conversie.

     

    Stap 7: Verleng gegevensbewaring

    De standaard gegevensbewaring van Google Analytics 4 is slechts twee maanden. Dat houdt in dat de (anonieme) gegevens van gebruikers en welke acties zij uitvoerden maar twee maanden worden bewaard.

    Zonde!

    Je wilt natuurlijk graag deze data langer bewaren, zodat je beter kunt meten en kunt vergelijken hoe je website presteert ten opzichte van voorgaande periodes.

    Handig om te weten is dat op grond van de AVG er geen bewaringstermijn is vastgesteld. Het is dus beter om deze periode te verlengen.

    Gelukkig kun je de periode in GA4 aanpassen naar 14 maanden. Dit doe je als volgt:

     

    1. Ga in Google Analytics 4 naar Beheerder
    2. Klik onder de property op Gegevensinstellingen > Gegevensbehoud
    3. Kies voor 14 maanden
    4. Vink ‘Gebruikersgegevens voor nieuwe activiteit resetten’ aan
    5. Sla op

     

    ga4-gegevensbewaring

     

    Stap 8: Sluit intern verkeer uit

    Zoals je dit waarschijnlijk bij UA ook al deed, is het ontzettend belangrijk om intern verkeer in GA4 uit te sluiten. Want je wilt natuurlijk niet dat die 20 keer dat jij de website per dag bezoekt meegenomen wordt in de data. Of dat alle werknemers mee worden geteld.

     

    Eerst erachter komen wat jouw IP-adres is? Google ‘what is my ip’ en Google vertelt het je. Of ga direct naar de website Wat is mijn IP adres?

    Tijd om een interne verkeersregel aan te maken. Voeg interne IP-adressen als regel toe:

    1. Ga naar beheerder
    2. Kies voor Gegevensstreams onder Property
    3. Klik op je website en ga onderaan naar Meer instellingen voor taggen
    4. Selecteer Intern verkeer definiëren
    5. Voer de IP-adressen toe die tot intern verkeer behoren

     

    google-analytics4-intern-verkeer-definieren

     

    Nu heb je een filter voor intern verkeer aangemaakt. Dit betekent niet dat deze automatisch wordt uitgesloten! Het verkeer moet je actief uitsluiten:

     

    1. Ga onder property naar Gegevensinstellingen
    2. Kies voor Gegevensfilters
    3. Kies voor de filter die je zojuist hebt aangemaakt
    4. Kies voor intern verkeer
    5. Geef de filter een naam en kies voor Testen
    6. Opslaan!

     

    intern-verkeer-uitsluiten-ga4

    Test de filter om er zeker van te zijn dat deze werkt. Dit doe je als volgt:

    1. Ga naar Realtime rapport in de zijbalk
    2. Klik op Vergelijking toevoegen
    3. Aan de rechterkant verschijnt de optie Vergelijking maken
    4. Kies voor de optie uitsluiten
    5. Typ Test
    6. Selecteer optie Naam testgegevensfilter
    7. Vink Internal Traffic in Dimensiewaarden aan en pas toe
    8. Bezoek je website

     

    Je kunt de twee rapporten nu vergelijken. Het originele rapport laat het verkeer zien zonder filter en het vergelijkingsrapport laat verkeer zien waarbij het intern verkeer is uitgesloten.

    Klopt dit rapport? Dan kun je nu de filter op actief zetten in plaats van testen, zoals beschreven in voorgaande stappen.

     

    intern-verkeer-filter-testen-ga4

     

     

    UA vs. GA4

    Dit zijn (tot nu toe) belangrijke stappen om in te stellen binnen Google Analytics 4. Natuurlijk zijn er nog talloze opties en zal Google nog meer functie uitrollen. Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het nog meer gaat brengen!

    Ben je benieuwd naar nog meer verschillen tussen UA en GA4? Google heeft een handig overzicht waarin UA wordt vergeleken met GA4.

      Help me met Google Analytics 4

      Veel succes met het implementeren! Heb je vragen? Stuur ons vooral een WhatsAppje. Tot dan! 😊 

      Neem contact op met Online Marketing Bureau Offbeat

      high-five-whatsapp