Wat zijn Google Web Stories?

Heb jij al gebruik gemaakt van de nieuwste trend in marketingland? Je leest het goed, er is alweer een nieuwe ontwikkeling. Het staat nooit stil en ditmaal is het Google die een nieuwe feature heeft geïntroduceerd.

Deze nieuwe feature is… Google Web Stories! Net zoals Facebook Verhalen en Instagram Stories laten Web Stories in een slideshow verschillende foto’s of video’s zien waar je op kunt klikken.

Maar er is één groot verschil: De stories van Google verdwijnen niet na 24 uur. Op deze manier blijft de informatie beschikbaar voor de bezoeker.

Hoog tijd om eens te ontdekken wat dit biedt!

Google heeft het zoals gewoonlijk al eerder uitgerold in de Verenigde Staten dus ze hebben het al kunnen testen. Nu is de beurt aan ons. Vraag jij jezelf af of je eraan moet beginnen of ben je nog niet helemaal overtuigd?

Lees de onderstaande voordelen!

 

De voordelen van een Web Story

De voordelen komen naar voren op meerdere gebieden. Zowel op SEO als content-gebied zien we kansen.

SEO
Als er kansen zijn op SEO-gebied is het altijd de moeite waard om die te pakken!

De stories kunnen bovenaan in de zoekresultaten komen te staan, waardoor het een mooie kans is om hoger te ranken in de zoekresultaten. Dit leidt tot meer verkeer, zelfs wanneer je website niet zo’n hoge domein autoriteit heeft als andere websites. Score!

Content
Niet alleen is het leuk voor je SEO. Het is ook het een erg goede manier om je content op een informatieve maar leuke visuele wijze te delen.

We verwerken afbeeldingen en video’s namelijk sneller dan tekst. Goed om jouw content te visualiseren dus. Zo kan jouw doelgroep getriggerd worden om ook daadwerkelijk op je website te kijken.

Goede tijdsinvestering
Doordat de stories niet na 24 uur al verdwijnen, is het ook een goede investering van je tijd. Wanneer het er eenmaal op staat, blijft het er ook op staan.

Makkelijk in gebruik
Bovendien is het een handige tool waarin je makkelijk aan de slag kunt. Het editen spreekt voor zich én er zijn templates beschikbaar. Handig!

Er is zelfs al een WordPress plugin beschikbaar om een Google Web Story te maken, maar ook bij andere cms systemen zijn er mogelijkheden. Vraag je webbouwer hiernaar!

Wij zijn in ieder geval aan de slag gegaan met de WordPress plugin en laten je graag zien hoe de vork in de steel steekt.

Hieronder leggen we je de stappen uit óf bekijk onze Google Web Story over hoe je een Google Web Story maakt. 😉

Aan de slag met Google Web Stories

  1. Download de plugin op Google

De eerste stap die je moet nemen is het downloaden van de Google Web Stories plugin op de website van Google. Is het gelukt? Ga dan naar het WordPress Dashboard.

 

  1. Installeer de plugin op je WordPress

Zit je intussen in je WordPress Dashboard? Mooi! Ga in het menu naar Plugins > Nieuwe Plugin en selecteer de optie Plugin uploaden. Hier kun je de zojuist gedownloade plugin uploaden.

Gelukt? Dan is je plugin nu geïnstalleerd en is deze in het linkermenu van je dashboard zichtbaar.

Tip: Zoek naar ‘Web Stories’ bij Plugins toevoegen. Hier kun je checken of je plugin actief is.

plugin-google-web-stories

De Google plugin in het WordPress dashboard

 

  1. Ga aan de slag met Web Stories

In het linkermenu kun je nu de Web Stories vinden. Tijd om aan de slag te gaan.

 

google-web-stories-menu 
Het dashboard van de Web Stories

 

Onder de knop ‘Explore Templates’ heb je verschillende templates die je kunt inrichten. Erg handig en binnen no-time klaar!

 

google-web-stories-templates

Templates

Ga je liever zelf aan de slag? Door op Create New Story te klikken kun jij vanaf een leeg blad helemaal je gang gaan.

Je kunt eigen afbeeldingen of stock-afbeeldingen gebruiken en ook kun je losgaan met video’s of gifjes. Zelfs audio toevoegen is niet te veel gevraagd.

Let op: Denk er altijd bij na dat veel mensen stories kijken zonder geluid! Het is dan ook aan te raden om alsnog tekst te gebruiken en de stories te ondertitelen.

 

  1. Zorg dat de stories SEO-proof zijn!

Natuurlijk blijft Google een zoekmachine en zien ze je stories graag SEO-proof. Ze willen de gebruikerservaring optimaliseren en daar moeten ook jouw stories aan voldoen.

Hou rekening met de onderstaande tips die Google geeft over het maken van Web Stories:

  • Maak het visueel: De Stories zijn bedoeld om een visueel verhaal te vertellen. Maak dan ook gebruik van goede afbeeldingen en/of video’s en niet al te veel tekst.
  • Aantal woorden: Probeer minder dan 10 woorden per pagina te gebruiken.
  • Video’s: Maak je gebruik van video’s? Kortere video’s zijn beter, dus zorg ervoor dat ze korter dan 15 seconden zijn.
  • Volledig verhaal: Zorg dat het verhaal interessant is maar ook volledig. Zorg voor een duidelijke kop, middenstuk en staart.
  • Geluid: Zoals eerder genoemd bekijken mensen video’s vaak zonder geluid. Zorg voor ondertiteling of kernwoorden om het samen te vatten, zodat ook deze mensen je story kunnen volgen.
  • Aantal slides: Google raadt aan tussen de 10 en 20 pagina’s te gebruiken zodat je een volledig verhaal kunt vertellen. Red je dit aantal niet? Probeer je verhaal niet te rekken en gebruik dan minder slides. Het minimum aantal slides is 4 en probeer niet verder te gaan dan 30.
  • Tekst grootte: Het is fijner lezen wanneer de tekst groot is. Ga dan ook zeker niet lager dan grootte 24.

Zorg dat de belangrijkste elementen (zoals foto’s of video’s) binnen de ‘veilige zone’ geplaatst worden. Zo kunnen de meeste mensen met verschillende soorten telefoons de elementen zien. De veilige zone wordt aangegeven wanneer je een Story maakt.

 

  1. Test je story

Is je story ready for take-off? Nog één laatste stap. Gebruik de AMP-tester om te checken of jouw story goed geïndexeerd wordt.

Belangrijk! Geeft de AMP tester aan dat je story niet werkt? Check dan of je alle informatie hebt ingevuld, ook in het document tabblad.

story-document-tab

 Benodigde document informatie

Wij zijn fan van de Web Stories. Jij ook? Door deze 5 stappen te volgen heb jij in no-time een Google Web Story toegevoegd aan je WordPress website. Is het toch iets lastiger dan verwacht? Neem contact met ons op en wij kijken graag met je mee!

 

high-five-whatsapp