Eerste e-mail schrijven voor e-mailmarketing

Sta jij op het punt om voor de eerste keer een e-mail te versturen naar jouw kersverse e-mailbase? Goed bezig! Maar waar let je op tijdens het schrijven van een e-mail? Met deze 10 tips heb jij direct de basis in de vingers om er vervolgens een pakkende e-mail mee te tikken!

 

Tips voor het schrijven van een e-mail

Tip 1: Benoem het resultaat van het product/service

Of je nu jouw handgemaakte tassencollectie wilt verkopen of een kappersbehandeling: het is altijd belangrijk dat je naast de voordelen, het resultaat duidelijk benoemt.

Iemand koopt een resultaat en vindt bepaalde voordelen waarschijnlijk minder belangrijk dan jijzelf. Denk bij het schrijven van de e-mail vanuit de klant (What’s in it for me?) en focus je op het bieden van waarde in plaats van informatie.

 

Tip 2: Weet wie je publiek is

Het schrijven van een e-mail begint bij het publiek. Wie ontvangt er straks jouw e-mail? Leer je publiek kennen en ontdek wat zij belangrijk vinden.

Willen ze met ‘jij’ of ‘u’ worden aangesproken? Kun je jargon gebruiken of is het beter om je product in Jip en Janneke taal uit te leggen? Hoe meer je weet over je publiek, hoe mooier je de e-mail aan kunt laten sluiten en hoe beter je het publiek voor je kunt winnen.

 

Tip 3: Gebruik ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Focus je in je e-mail op het publiek en niet op je bedrijf, product of dienst. Probeer om zinnen zo om te buigen dat ze het publiek aanspreken.

Een voorbeeld: ‘Download onze gratis checklist en leer alles over onze spectaculaire Google Ads aanpak!’ klinkt heel anders dan: ‘Download nu jouw checklist en haal alles uit jouw Google Ads account!’.

Door je, jij en jouw te gebruiken voelt de lezer zich direct aangesproken en kan hij of zij zich een betere voorstelling maken van wat er te halen valt uit jouw product/dienst.

 

tips-email-schrijven-offbeat-marketing

Gebruik van ‘je/jij’ bij e-mailmarketing www.onlinemarketingzelfdoen.nl

 

Tip 4: Zorg voor een juiste e-mail opbouw

Ping! Nieuwe e-mail! Je opent ‘m en… pfoe! Da’s wel een hele lap tekst om op je smartphone te lezen.

Weg klant.

Dit wil je natuurlijk voorkomen. Het is daarom belangrijk dat je e-mail overzichtelijk is opgebouwd. Zorg voor koppen, korte alinea’s, lijstje met opsommingstekens et cetera. Zo maak je het de lezer eenvoudiger om jouw e-mail vluchtig te lezen en er direct de relevante dingen uit te halen.

Stuur jezelf altijd een test e-mail en open hem op je smartphone zodat je ziet hoe de mobiele versie eruitziet.

 

Tip 5: Vermijd informatiestress

Zie jij bij het openen van sommige e-mails de relevante informatie niet meer omdat er té veel informatie wordt gegeven?

Dat is niet de bedoeling.

Jij denkt hierdoor sneller ‘laat maar, het zal wel’ dan dat je enthousiast wordt en op de Call to Action-button klikt. Deze vorm van spanning die veroorzaakt wordt door een te grote stroom informatie, ofwel informatiestress, wil jij voorkomen bij e-mails die je zelf verstuurt.

Hoe doe je dit?

Door kort, maar krachtig te schrijven. Vermeld alleen de essentiële informatie en focus je op het doel dat je voor ogen hebt.

 

Tip 6: Over doel gesproken…

Heel belangrijk! Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van een e-mail zorg je ervoor dat je een doel hebt gedefinieerd.

Wat wil je bereiken met het versturen van deze e-mail?

Meer omzet, branding of meer reviews over een specifiek product dat je verkoopt? Dit zijn nog erg brede doelstellingen.

Maak je doelstellingen meetbaar met de SMART-principes door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Specifiek: is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar: wanneer is je doel bereikt?
  • Aanvaardbaar: Is deze doelstelling acceptabel voor de doelgroep en/of management?
  • Realistisch: Is het een haalbare doelstelling?
  • Tijdgebonden: Wanneer moet het doel bereikt zijn?

 

Tip 7: Maak gebruik van een call to action (CTA)

De call to action: wie kent ‘m niet?

Hiermee haal je de lezers van jouw e-mail over om een actie te ondernemen. Deze actie draagt vervolgens bij aan het doel dat jij wilt behalen met je e-mail.

Enorm belangrijk dus!

Een call to action kan een button zijn, maar ook een hyperlink of afbeelding die de lezer doorstuurt naar bijvoorbeeld jouw website of een aanmeldformulier.

Speel met de call to action in op de gevoelens van de lezer of pas een van de technieken van Cialdini toe. In zijn boek The Psychology of Persuasion legt hij de 7 principes uit waarmee mensen beïnvloed worden.

Wij hebben het makkelijk voor je gemaakt en deze 7 technieken in een blog samengevat. Goed leesvoer én enorm handig voor het schrijven van overtuigende content.

 

email-cta-button

 Call to Action button

 

Tip 8: Schrijf de beste onderwerpregel en pre-header

De lezer van jouw e-mail moet getriggerd worden om op jouw e-mail te klikken in zijn overvolle mailbox.

Probeer zijn nieuwsgierigheid op te wekken, zodat hij er wel op moét klikken.

De principes van Cialdini zijn ook voor de onderwerpregel ideaal om toe te passen. Let daarnaast goed op de lengte van de onderwerpregel. Zet de belangrijkste dingen vooraan, want er valt vaak een gedeelte van de regel weg als iemand zijn mailbox opent op een smartphone.

Probeer vervolgens om een stukje persoonlijkheid in de onderwerpregel te verwerken. Als iemand zijn of haar eigen voornaam in een onderwerpregel voorbij ziet komen, wekt dat direct interesse.

Tip: Stuur je een e-mail naar een grote base (+1000 e-mailadressen)? Dan raden wij je aan om een A/B-test uit te voeren en te testen met twee verschillende onderwerpregels. Door te A/B-testen leer je je doelgroep beter kennen en ontdek je wanneer ze wel en niet jouw e-mail openen.

 

Voeg altijd een pre-header toe. Dit is een kort stukje tekst dat wordt weergegeven na de onderwerpregel.

Als je hier niets invult, dan wordt het eerste gedeelte van de tekst in jouw e-mail weergegeven. Vaak begint dit met ‘Hallo [naam], ….’.

Niet erg aantrekkelijk hè?

Als je onderwerpregel ‘Meer omzet genereren, [naam]? Lees deze 5 tips!’ is, kun je een pre-header schrijven met extra informatie, bijvoorbeeld: ‘In slechts 30 minuten geregeld!’ of ‘100+ andere bedrijven gingen je al voor’.

Zo’n pre-header maakt jouw e-mail direct interessanter om op te klikken.

 

Tip 9: Benoem de zwaktes van concurrenten

Wat is er beter aan jouw product of dienst dan van de concurrent? Wat zijn jouw USP’s? Ben jij goedkoper of ontvangen klanten een extraatje als ze jouw dienst afnemen?

Communiceer dit in je e-mail.

Veel potentiële klanten zullen nog niet weten waarin jij uitblinkt en dit kan nét dat duwtje in de rug zijn waardoor ze overgaan tot een conversie.

 

Tip 10: Check, check, dubbelcheck

Zo, heb jij net de laatste hand aan jouw e-mail gelegd? Drink dan nu een kop koffie of ga een blokje om, maak je hoofd leeg en ga met een fris gevoel weer voor je beeldscherm zitten.

Tijd om je e-mail nog een keer van onderwerpregel tot de uitschrijflink in de footer te lezen!

Je wilt professioneel overkomen en daar horen geen spelfouten bij. Het is nog beter om je e-mail door een tweede persoon te laten checken. Jij hebt de tekst waarschijnlijk al zo vaak gelezen dat kleine foutjes je niet meer opvallen.

Klopt alles? Stuur jezelf tenslotte een test e-mail, zodat je er zeker van bent dat de afzender klopt, de onderwerpregel niet te lang is en alle tekst goed leesbaar is.

 

Verzenden maar!

Ben jij door alle 10 tips gelopen? Super! Check dan of je de e-mail naar de juiste lijst personen verstuurd én zorg er altijd voor dat je geen e-mails verstuurt naar personen die zich hebben uitgeschreven voor jouw e-mails.

 

 

Heb je hulp nodig bij het opstellen van jouw e-mails? Of wil je eens sparren over jouw complete e-mailfunnel? Wij helpen je graag! Stuur ons een e-mail via info@offbeatmarketing.nl.

 

 

high-five-whatsapp