WhatsApp Business: wat is dat?

WhatsApp Business is een manier om contact te houden met je klanten, via een zakelijk 06 nummer. De basisversie van WhatsApp Business werkt precies zoals je van het reguliere WhatsApp gewend bent.

Je krijgt een berichtje binnen en reageert daarop via je telefoon. Naast de app op je telefoon te gebruiken, is het ook mogelijk om de WhatsApp Web App te gebruiken.

Dit is een versie van WhatsApp voor je dekstop. Hierover later meer.

WhatsApp Business werd voornamelijk gebruikt door kleine bedrijven, maar sinds kort is de WhatsApp API weer beschikbaar. Dit maakt het mogelijk om meerdere gebruikers toe te voegen via een licentie.

Spring direct naar:

  1. Stappenplan: starten met WhatsApp Business als zzp’er of mkb’er
  2. WhatsApp Business voor het zzp en mkb (met maximaal 2 vestigingen) bedrijf
  3. WhatsApp Business voor een groot bedrijf (WhatsApp API kosten)

WhatsApp Business video

Wanneer je geen zin hebt om de tekst te lezen, of gewoon wat extra uitleg wilt, bekijk je de video hieronder. 

Transcript Video
Transcript Video

Hey welkom bij deze korte uitlegvideo over WhatsApp Business. We hebben hier een artikel bijgeschreven zodat je alles rustig kunt nakijken op offbeatmarketing.nl.

Zo weet je precies welke implementatiemanier van WhatsApp Business het beste bij je past. Je hebt daarin twee smaken: de smaak die wij het best vinden passen bij kleinere ondernemers met minder dan twee vestigingen en wat minder contactaanvragen, bijvoorbeeld enkele per dag.

En je hebt een optie voor grotere bedrijven die veel meer tickets van hun klanten binnenkrijgen. Over die twee opties gaan we het kort hebben. Daarnaast wil ik even uitleggen hoe je WhatsApp Business installeert.

De optie voor de kleinere ondernemer is de optie met een los telefoonnummer dat je zelf aanschaft. Je koopt dus een simkaartje, gewoon een sim-only of een prepaid abonnementje en dit nummer steek je in je eigen telefoon (als je een dual sim telefoon hebt) en je kunt dit nummer ook op een oude telefoon installeren, een telefoon die je nog hebt liggen of je koopt er een goedkope nieuwe voor.

Zo heb je een losse telefoon voor je zakelijke berichten. Deze zakelijke berichten kun je niet zomaar uitzetten na vijf uur bijvoorbeeld. Zorg er dus voor dat je dit goed plant anders wordt het een heel stressvolle situatie. Je installeert WhatsApp business uit de App Store of uit de Play Store en je loopt door het menuutje heen.

Wat je daarmee meer kunt dan met de reguliere versie van WhatsApp is bijvoorbeeld een label toevoegen aan klanten. Een groen labeltje kan bijvoorbeeld een nieuwe klant zijn, een blauw labeltje een potentiële klant. Daarnaast kun je producten toevoegen, een automatisch bericht toevoegen, je openingstijden toevoegen. Als je bv. een automatisch antwoord instelt wordt er bijvoorbeeld een bericht met “bedankt voor je antwoord we komen er zo snel mogelijk op terug” verstuurd. Op die manier kun je heel laagdrempelig en gratis implementeren voor je kleinere bedrijf.

Heb je nou wensen om een grotere implementatie door te voeren? Heb je bijvoorbeeld drie vestigingen of komen er tientallen tickets binnen per dag via vier verschillende kanalen? Dan kun je gaan denken aan een overkoepelende tool, bijvoorbeeld Messagebird. Wat je bij Messagebird gaat doen is een API-aanvraag indienen via Messagebird. Zij handelen jouw aanvraag af. Hiervoor heb je geen simkaartje nodig, ben je dit van plan? Dan hoef je dus niet ergens een simkaartje te gaan kopen. Dit nieuwe simkaartje gaat niet je uiteindelijke nummer worden.

Met Messagebird maak je een account aan en hier koppel je al je al je kanalen aan. Bijvoorbeeld:

  • Instagram
  • Facebook Messenger
  • WhatsApp Business
  • SMS
  • E-mail

Al die kanalen koppel je aan Messagebird en al die kanalen komen uiteindelijk terug op jouw website. Er komt dan zo’n chatballonnetje op je website en wanneer je potentiële klanten daarop klikken kunnen ze via deze vijf mogelijkheden contact met je opnemen en kunnen ze er zelf een kiezen.

Het grote voordeel hiervan is dat je met meerdere mensen kunt inloggen in die inbox. Je kunt dus met meerdere medewerkers inloggen in die inbox en tickets laten beantwoorden van jouw klanten. Je ziet via welk kanaal het binnenkomt, maar het komt wel via dezelfde inbox binnen. Je kunt die tickets ook doorschuiven naar de verantwoordelijke. Heb je bijvoorbeeld een vestiging in Utrecht en een vestiging in Amsterdam, dan kun je een ticket dat binnenkomt voor Utrecht labelen met bijvoorbeeld “deze moet nog beantwoord worden door Utrecht”. Op deze manier heb je een heel makkelijk overzicht van wat er allemaal binnenkomt via die kanalen. Hoe dat allemaal werkt hebben we in dit stuk beschreven.

De conclusie van dit verhaal is dus: mocht je een laagdrempelige manier willen voor een klein bedrijf om je klanten contact met je op te laten nemen? Ben je bv. een fotograaf en wil je je zakelijke nummer scheiden van je privé nummer? Dan kun je prima vooruit met een losse simkaart. Of dat nu op je privé telefoon is met dual sim of met een los toestel.

Wil je een grotere implementatie, dan krijg je een nummer van de tool die je kiest. Bijvoorbeeld Messagebird of Watermelon als je het nog groter wil aanpakken met automatiseringsslagen en AI. Dat maakt in principe niet zoveel uit maar je zult echt aan de slag moeten met een andere manier van implementeren.

Als je het heel groot wil doen en je wil WhatsApp Business koppelen aan je eigen ticketingsysteem, dan moet je zelf aan de slag met een developer om die integratie via de tool of de WhatsApp api te maken met jouw ticketingsysteem.

Ik hoop dat we hiermee aan de slag kunnen met z’n allen. Is er iets niet duidelijk? Dan lees vooral het transcript even door. Daarin heb ik ook alle linkjes gearceerd zodat je meteen naar de website toe kunt die ik noem en daar staan ook alle prijzen van de tools. Veel succes en mocht er iets niet werken, dan horen wij dat graag.

Klik hier om het transcript in te klappen

Niet ideaal, dat weten we. Excuus! ?

WhatsApp Business: stappenplan

  1. Beslis wat voor telefoon je wilt gebruiken

Je hebt een nummer nodig voor je WhatsApp lijn. We gaan ervan uit dat je op je eigen mobiele telefoon al een normale versie van WhatsApp geïnstalleerd hebt. Heb je een dual sim telefoon? Dan kun je een extra simkaartje kwijt en installeer je simpelweg WhatsApp Business op je eigen telefoon.

Je bent dan natuurlijk wel áltijd bereikbaar voor je klanten, dat moet je willen. Heb je daar geen zin in? Pak dan gewoon alsnog een oude telefoon.

Heb je geen dual sim mogelijkheden of wil je niet constant de berichten van je klanten binnenkrijgen? Zorg dan voor een extra telefoon.

Dit kan gewoon een oude telefoon zijn, of je koopt er een goedkope nieuwe voor.

  1. Koop een simkaart

Provider? Maakt niet uit. Beltegoed heb je niet nodig, dus een sim-only kaartje is prima. Let wel op dat je niet van het netwerk gehaald wordt wanneer je een jaar of langer geen saldo opwaardeert. Providers willen dan nogal eens het nummer weggeven aan iemand anders.

  1. WhatsApp Business installeren

Installeer op deze telefoon géén reguliere versie van WhatsApp. WhatsApp Business is een volledig andere app. Bekijk de apps via de knoppen hieronder. 

  1. Vul al je data in

Nadat je je nummer geverifieerd hebt (gaat meestal automatisch), vul je je bedrijfsnaam in. Upload je logo en zorg er onder ‘bedrijfsinstellingen’ voor dat al je gegevens compleet zijn. 

  1. Stel automatische berichten in

Je kunt makkelijk een bericht maken voor wanneer je niet live bent of wanneer je iemand wilt welkom heten. Vul deze berichten in om (potentiële) klanten het gevoel te geven dat ze gehoord worden. Reageren doe je natuurlijk zo snel mogelijk, op een appje wil je geen dagen wachten. 

  1. Voeg je WhatsApp linkjes toe aan je website

Je kunt via verschillende manieren je gebruikers redirecten naar WhatsApp. De makkelijkste is deze: https://wa.me/683128374

Voeg dit linkje toe achter een knop. Heb je een WordPress website? Dan kun je bijvoorbeeld een plugin installeren om een chatknop aan je website toe te voegen. WhatsApp Social chat is hier een leuk voorbeeld van! Die zul je herkennen van deze website..

    WhatsApp Business voor een klein bedrijf

    Als je een of twee gebruikers wilt laten chatten via jouw nummer, kun je als klein of middelgroot bedrijf gewoon je telefoon in combinatie met WhatsApp Web App en WhatsApp Desktop gebruiken.

    WhatsApp Web App en WhatsApp desktop

    WhatsApp Web App is de browser-versie van WhatsApp. Ga naar WhatsApp Web App via deze link. Je hebt een versie die ongeveer hetzelfde is, maar die je wel kunt downloaden en dus aan je taakbalk lijstje kunt toevoegen. Dat is WhatsApp desktop! Download het via deze link. Je kunt niet inloggen bij beide apps tegelijkertijd.

    Trucje! Heb je twee vestigingen, maar wil je via beiden appen? Dan volg je onderstaand stappenplan:

    1. Open WhatsApp Web App of WhatsApp desktop in Utrecht
    2. Stuur een screenshot van de qr code naar de vestiging in Amsterdam via bijvoorbeeld e-mail
    3. Laat de vestiging in Amsterdam op de 3 puntjes rechtsboven in de hoek klikken, en vervolgens op WhatsApp Web
    4. Scan in Amsterdam de doorgestuurde qr-code.
    5. Je wordt nu in Utrecht ingelogd!

    Mogelijkheden van WhatsApp Business die je niet in de normale versie van WhatsApp hebt:

    • Labelen van gesprekken (bv. blauw = nieuwe klant, groen = potentiële klant)
    • Openingstijden toevoegen
    • Bedrijfsnaam- en verdere informatie toevoegen
    • 1 automatische reactie als je gesloten bent, of wanneer iemand je een bericht stuurt
    • Snelle berichten (/bedankt wordt bijvoorbeeld “bedankt voor je bericht! Dat kan ik me voorstellen, laten we er samen naar kijken”)
      whatsapp-business-instellen-1
      whatsapp business instellen 2
      whatsapp-business-instellen-1

      Whatsapp Business voor een groot bedrijf: 3 opties

      Let op: dit is informatie die we hebben verkregen door het spreken van veel verschillende partijen. Het is dus geenszins volledig of 100% sluitend. Daarnaast verandert er vaak iets in de manier van werken van WhatsApp.

      Laat het ons vooral weten wanneer onderstaande niet meer helemaal klopt!

      We hebben hieronder drie opties voor je naast elkaar gezet. Deze drie opties hebben we geranked op integratiegemak. Deze opties werken via de WhatsApp API en dus niet via een los toestel. Nummerbehoud van je standaard WhatsApp Business (mocht je die al gebruiken) is voor zover wij hebben kunnen achterhalen niet mogelijk.

       

      Optie 1: Messagebird

      Messagebird is een laagdrempelige tool die het mogelijk maakt om met een onbeperkt aantal medewerkers de vragen van je klanten te beantwoorden.

      Je kunt hier ook andere kanalen aan koppelen, en ze hebben een chatvenster optie voor je website. Binnen dit chatvenster komen alle mogelijke kanalen terug.

      Onder die kanalen vallen nu:

      • WhatsApp Business
      • SMS
      • E-mail
      • Facebook Messenger
      • Instagram beta

      En voor ons minder gebruikte kanalen:

      • WeChat
      • LINE
      • Telegram

      Messagebird prijs

      Het prijsmodel van Messagebird is gebaseerd op het aantal maandelijkse contacten. Messagebird start met een gratis account, dit krijg je tot 100 contacten per maand. Bekijk hieronder hoe het prijsmodel eruit ziet voor een team van 1 – 10 personen.

        prijstabel-messagebird

        Bekijk hier alle informatie over de prijzen van Messagebird.

        Voordelen van Messagebird

        • Veel verschillende integraties (waaronder Zapier!)
        • Overzichtelijke flowbuilder
        • Gratis WhatsApp keuring
        • Gebruik de beschikbare Inbox, je hebt geen developer nodig

        Nadelen van Messagebird WhatsApp versus de WhatsApp versie

        Een nadeel van Messagebird ten opzichte van de manier van WhatsApp for Business voor een klein bedrijf, is dat je maar 24 uur hebt om een bericht te terug te sturen naar je klanten. Daarna kun je alleen reageren met een geautomatiseerd bericht, en hier betaal je ongeveer 7 eurocent voor. Vervolgens reageert je klant, en heb jij weer 24 uur om de draad op te pakken.

        Dit is overigens geen Messagebird-specifiek probleem, maar WhatsApp Business richt het op deze manier in.

        En dat ziet er op je website dan als volgt uit: 

          whatsapp-business-zakelijk-messagebird

          Optie 2: Watermelon

          Watermelon is een bedrijf dat WhatsApp Business vroeg implementeerde. Dit resulteerde in claims van Facebook waardoor het bedrijf moest stoppen, en nu zijn ze terug! Ook bij Watermelon kun je verschillende kanalen implementeren en is het de bedoeling dat dit je standaard ticket-inbox wordt. Al je vragen komen dus daar binnen, en worden vanuit daar beantwoord. Watermelon is bijzonder gefocust op chatbots en automatisering van klantcontact.

          Ze automatiseren graag. Als dit is wat je zoekt, super. Mocht je meer persoonlijk contact willen met maar enkele kanalen, kan dat ook maar dan is een van de andere opties wellicht beter geschikt voor je.

          Onder die kanalen vallen nu:

          • WhatsApp Business
          • Gmail
          • Facebook Messenger

          En minder vaak gebruikte apps:

          • CXhub
          • Telegram

          Watermelon prijs

          Watermelon baseert hun prijsmodel op het aantal medewerkers dat de tool gaat gebruiken, dus niet op het aantal contacten zoals Messagebird dat doet. Watermelon heeft geen gratis versie van hun product. En voor zover we begrepen (pin ons er niet op vast!) betaal je hier ook voor je WhatsApp for Business licentie.

          Bekijk hieronder de prijzen per gebruiker van Whatsapp.

          prijstabel-watermelon

          De WhatsApp-optie komt pas in de laatste staffel aan bod. Dit maakt de tool dus minder toegankelijk voor kleine ondernemers, met een minimale prijs van € 445 per maand voor Watermelon. Dit komt door de minimale afname van vijf gebruikers in het team pakket (5*89).

          Voordelen Watermelon

          • Nederlandstalig product
          • Automatisering van de chatflows erg uitgebreid
          • Optie tot AI integratie

          Optie 3: Zelf ontwikkelen

          Mocht je echt op zoek zijn naar een custom-made oplossing, of de API willen koppelen aan je eigen chat app, kun je zelf aankloppen bij Facebook. Dit is niet onze expertise. Je leest er meer over via de links hieronder.

          CM en Facebook bronnen.

          WhatsApp Business: Conclusie

          Ben je een kleine ondernemer met minder dan twee vestigingen en wil je graag een los nummer voor je zakelijke WhatsApp gesprekken? Heb je er geen baat bij om al je kanalen in 1 overzicht te krijgen en kun je overweg met de WhatsApp Web App? Kies dan voor een extra telefoon om de zakelijke versie van WhatsApp te installeren.

          Wil je het naar het volgende niveau tillen? Dan kun je een van de tools gebruiken. Messagebird is een laagdrempelige versie omdat ze een gratis optie hebben geïntegreerd.

          Linken aan je eigen customer service software? Dan is er een integratie nodig door ontwikkelaars.

            Help me met WhatsApp Business! 

            Veel succes met het implementeren! Heb je vragen? Stuur ons vooral een WhatsAppje ? Tot dan!

            Contact met Online Marketing Bureau Offbeat. 

            high-five-whatsapp