SEO Trends 2021

Vol goede moed kijken we alvast vooruit naar 2021. Een ontzettend belangrijk onderdeel van online marketing in 2021 is én blijft Search Engine Optimization (SEO). Met ijzersterke SEO gaat jouw website richting die felbegeerde eerste pagina van Google.  Op SEO-gebied zijn er ieder jaar terugkerende SEO trends die ook dit jaar weer naar voren komen.

 

Hoog tijd om in de SEO trends van 2021 te duiken, want je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

 

Trend 1: Focus op mobiel

Er is de laatste jaren een enorme shift van desktop naar mobiel gaande. Waar we eerst allemaal zaten te computeren, gebruiken nu steeds meer mensen hun mobiel om iets op te zoeken.

Het gebruik van mobiel begint de overhand te nemen en dit zal in 2021 alleen maar meer groeien. Google geeft zelfs aan dat 58% (!) van alle zoekopdrachten mobiel wordt uitgevoerd.

Wij zien dat veel bezoekers in de B2B sector nog gebruik maken van de desktop-versie, maar met name de B2C blijft groeien in mobiel gebruik. Waar de aandacht eerst vooral naar de desktopversie ging, is het nu essentieel om continu je mobiele versie in de gaten te houden en te bekijken hoe deze functioneert.

 

Kunnen er dingen beter?

 

Zorg er dan voor dat je die optimaliseert. Leg de nadruk daarbij op mobiel design! Check of afbeeldingen snel genoeg laden en goed zichtbaar zijn en bekijk of knoppen niet wegvallen achter een menubalk of pop-up.

 

mobiel-design-website

Pop-up in een mobiel design

 

Tip: Ga in Google Analytics naar Doelgroep > Mobiel > Overzicht om te bekijken welk apparaat jouw bezoekers gebruiken!

 

Trend 2: Lokale zichtbaarheid

Zoals de eerste trend al laat zien worden steeds meer zoekopdrachten uitgevoerd via een mobiel apparaat. Doordat je mobiel jouw locatie op dat moment weet, laat Google vaak lokale bedrijven aan je zien om op die manier de meest relevante resultaten te tonen.

Ben jij in Utrecht en zoek je op ‘massage’? Dan zal Google massagesalons in Utrecht aan je tonen.

 

Deze vorm van SEO, ook wel lokale SEO genoemd, is dé toekomst om voor ondernemers lokaal zichtbaar te zijn. Maar liefst 46% van alle Google zoekopdrachten heeft een lokale intentie. Omdat zoveel gebruikers lokaal zoeken, is dit een ultieme kans voor SEO.

Start daarom direct met het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account (of maak er een aan!), vraag klanten om reviews en zorg voor relevante lokale links die passen bij je niche.

 

Wil je graag meer weten over lokale SEO en hoe je direct aan de slag kunt? Bekijk ons artikel over Lokale SEO in 2020 om jouw lokale SEO naar een hoger niveau te tillen.

 

Trend 3: Kwalitatieve content

Kwalitatieve content is ook in 2021 weer één van de belangrijke SEO trends. Waar je jaren geleden misschien nog korte pagina’s kon schrijven om makkelijk op een zoekwoord te scoren, gaat dit nu niet meer op. Google wordt alsmaar slimmer en laat zich niet zomaar om de tuin leiden.

 

Zorg dat je écht kwaliteit biedt door kennis te delen in de vorm van blogs, artikelen of andere content. Op deze manier hou je Google tevreden en niet minder belangrijk: de bezoeker heeft daadwerkelijk iets aan je content.

 

Denk bij het creëren van kwalitatieve content aan:

Visuele elementen: Video wordt een alsmaar groter onderdeel van marketingstrategieën! Tijd om daar in 2021 mee aan de slag te gaan. Voeg kwalitatieve en relevante video’s aan je website toe.

Video’s zijn interessant, leuk om naar te kijken en entertainen daardoor de bezoeker. Daarnaast zorgen embedded video’s ervoor dat een websitebezoeker vaak langer op je website blijft hangen, wat weer goed is voor je SEO!

Tekst-lengte: Artikelen onder de 300 woorden worden niet door Google geïndexeerd. Schrijf dus content met een groter aantal woorden. Probeer daarbij af te wisselen tussen korte en lange teksten en test welke het beste scoren.

Linkbuilding: Maak je gebruik van links in je content? Goed voor je SEO! Zorg er wel voor dat deze daadwerkelijk iets toevoegen en tot je niche behoren, anders levert het niet veel waarde op. Relevantie en kwaliteit zijn key.

 

seo-trends-gebruik-video

Gebruik van video in een blog post

Tip voor content in 2021: Google Web Stories! Dit zijn stories die niet binnen 24 uur verdwijnen en je content op een visuele wijze in Google tonen. Visueel aantrekkelijk én kansen voor SEO! Een mooie kans om je in 2021 te onderscheiden van de concurrentie. Meer weten? Lees onze blog over Google Web Stories.

 

Trend 4: EAT-score

De EAT-score is een score van Google waarmee ze bekijken in hoeverre jouw website betrouwbaar is. De score bestaat uit: Expertise, Authority en Trust.

De score is niet van belang bij alle websites. Als jij een website hebt die alleen maar schattige hondenfoto’s laat zien, komt er niet veel betrouwbaarheid aan te pas.

 

Maar er zijn bedrijven die hier zeker rekening mee moeten houden. Denk daarbij vooral aan medische en financiële bedrijven. Zij verkopen namelijk producten en diensten waarbij betrouwbaarheid een pre is.

Zulke bedrijven kunnen de EAT-score op peil houden door in te zetten op betrouwbaarheid op hun website. Hoog tijd om daar niet op afgestraft te worden in 2021.

 

Maar hoe?

 

Als je in bezit bent van bepaalde certificeringen of publicaties, vermeld deze dan duidelijk op je website. Als ondernemer is het ook goed om je KvK-nummer te vermelden om te laten zien dat je bedrijf legitiem is.

Meld bovendien altijd betrouwbare bronnen bij bepaalde stellingen die je noemt en link hiernaar. Daarnaast kun je ook op de ‘over ons’ pagina vertellen over je ervaring en benadrukken waarom jij betrouwbaar bent.

 

Trend 5: Websitesnelheid

De websitesnelheid is én blijft ook in 2021 een belangrijke pijler om hoger te ranken in Google. Het is niet alleen belangrijk voor Google, ook voor de gebruikerservaring van de bezoeker is een snelle website een must.

Als een website snel laadt, is de kans groter dat bezoekers langer op je website zullen blijven.  Wanneer een website te lang nodig heeft om te laden, hebben mensen namelijk al snel de neiging om af te haken en gaan zij op zoek naar een alternatief.

 

Dat wil je voorkomen toch?!

 

Bovendien heeft Google aangegeven websites af te straffen wanneer deze erg langzaam zijn. Langzame websites ranken dus lager in de zoekresultaten. Zonde! Blijf je websitesnelheid daarom optimaliseren zodat zowel Google als je bezoekers er blij van worden.

 

Tip: De handige én gratis tool PageSpeed Insights van Google geeft je inzicht in en tips voor de snelheid van je website.

 

seo-trends-2021-website-snelheid

PageSpeed Insights

 

Wat ik je nog graag wil meegeven is dat SEO één groot geheel is. Het helpt niet om alleen aan één trend te werken. Zorg dat je, stap voor stap, alle aspecten van SEO optimaliseert om zo daadwerkelijk naar de top te klimmen.

 

Ik hoop dat deze inzichten in de SEO trends van 2021 je helpen op de eerste pagina van Google te ranken. Het is echter niet alleen belangrijk om zichtbaar te zijn in Google. Ook social media is onmisbaar in jouw online marketing strategie. Meer weten over welke trends er op social media gebied belangrijk zijn? Lees de blog Zo scoor je met Social Media [Trends 2021]. 

high-five-whatsapp